verf leeftijd ?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

verf leeftijd ?

Hoi , ik wil graag weten of er een mogelijkheid bestaat om de leeftijd van verf op een oude helm te bepalen .

Mvgr. Rob.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: verf leeftijd ?

Oei, ik denk dat dat lastig is, maar het zal ervan afhangen wat voor verf het is.

Aangezien het drogen van verf i.h.a. kan worden beschouwd als een eindig proces zou een verflaag denk ik niet meer mogen veranderen als het eenmaal gedroogd is. Met andere woorden, een goed gedroogde laag van 2 maanden zou wel eens chemisch gezien identiek kunnen zijn aan een laag van dezelfde verf die 2 jaar oud is...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: verf leeftijd ?

een makkelijke mannier om een schatting te maken is de brosheid van de verf. als de verf brokkelig is en of schilvert is het oud (5 jaar en ouder), is een stukje verf heel erg soepel dan is het jonger dan 2 jaar.

plusminus, ongeveer, ergens in die trant.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 4

Re: verf leeftijd ?

Het gaat om een helm die 65 jaar oud is . Daar is een paar jaar na de fabricage van die helm , een andere verf op aangebracht . Dus over zijn originele verf.

Is er een manier om die twee soorten verf te vergelijken , of ze ongeveer in dezelfde tijd ( 3 tot 5 jaar ) zijn aangebracht ?

Zijn er geen laboratoria die zoiets doen ?

Mvgr . Rob.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: verf leeftijd ?

Persoonlijk zeg ik weggooien die helm. door de leeftijd is het plastic zo aangepast dat het bijna niet meer nuttig is bij een val.

maar om op uw vraag terug te komen, Ik heb geen idee. u zou kunnen proberen om een mail te sturen naar Sigma of DSM.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 1.379

Re: verf leeftijd ?

Er zijn mensen die veel verstand hebben van de verflagen op schilderijen van Oude Meesters. Misschien is daar wel eens iets over gepubliceerd.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Re: verf leeftijd ?

Een onderscheid in 3 tot 5 jaar is erg kort, over een dergelijke periode veranderd de basale samenstelling van verf niet echt, misschien als de tweede laag in zijn samenstelling stoffen bevat die in de eerste periode niet gebruikt werden dat je kunt zeggen de verf moet van na die en die datum stammen.

Er zijn laboratoria, meestal universitaire die dit soort dingen uitzoeken maar die zullen hooguit meewerken als het iets nieuws of belangrijks is.

Berichten: 4

Re: verf leeftijd ?

Bedankt voor al jullie antwoorden , het betreft hier een helm uit de tweede wereld oorlog , van staal .

Het probleem is dat als op zulke helmen een zg camouflage laag is aangebracht , de waarde aanzienlijk stijgt .

Nu is het natuurlijk interessant voor bepaalde personen om dit dan te gaan nabootsen met huidige lak Afbeelding

Is er misschien iemand die weet waar zo een lab ligt , die verf kunnen analyseren ?

Mvgr . Rob.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: verf leeftijd ?

Probeer het eens bij verffabrikanten.

Die hebben ook laboratoria die precies kunnen vertellen wat wel en wat niet mogelijk is..

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: verf leeftijd ?

Marjanne schreef: Probeer het eens bij verffabrikanten.

Die hebben ook laboratoria die precies kunnen vertellen wat wel en wat niet mogelijk is..
Dat is niet geheel waar, ik werk zelf op het lab van een verffabrikant maar wij hebben hier niet de mogelijkheden te bepalen wanneer iets gemaakt is of hoe oud de aangebrachte lak is.

Denk dat je hiervoor toch moet zoeken in de buurt van Musea die veel schilderijen hebben. Die kunnen vaak met behulp van bepaalde technieken (dacht o.a. rontgen) bepalen hoe oud een bepaalde verflaag is.

Berichten: 4

Re: verf leeftijd ?

Ok , ik ga mijn best doen , bedankt voor jullie antwoorden .

Mvgr. Rob.

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: verf leeftijd ?

RobNL: Je kan beter nagaan bij andere verzamelaars of de verkoper van je helm betrouwbaar is. Heb je hem op een militariabeurs gekocht?

80% van die helmen zijn 'nep' zoals iedere verzamelaar weet.

Hoe is het binnenwerk? Wat voor leer, merkjes, sluitingen enz...

Reageer