MS waarom in vacuum

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 32

MS waarom in vacuum

voor examen hebben we een vraag gekregen van de oorzaak voor ms in vacuum onderhouden. er was 2 redenen. de ene is botsing met onzuiverheden vermijden, maar dat andere weet ik het niet.

kan iemand me helpen?

Berichten: 873

Re: MS waarom in vacuum

Google "massaspectrometrie" -> wikipedia -> Vacuum maakt je wijzer.

anders kom je maar terug

Berichten: 281

Re: MS waarom in vacuum

Volgens mij omdat je anders de MS sloopt, dat is vorige week bij ons ook gebeurt namelijk...

Berichten: 873

Re: MS waarom in vacuum

Een kleine hint: Doe eens een gloeilamp aan waarbij je eerst een heel klein gaatje in de glazen bol hebt gemaakt.

Vertel mij eens hoe lang dat hij brandt?

Edit: Spelfout verbetert

Berichten: 32

Re: MS waarom in vacuum

dus eigenlijk is het gewoon voor een goede, langdurige werking van de MS.

Berichten: 873

Re: MS waarom in vacuum

Ook. Zonder vacuum heeft het geen zin omdat je filament doorbrand.

Maar wanneer je geen hoog vacuum hebt dan worden het 'gas' dat in je MS zit geïoniseerd. Hierdoor krijg je eventueel naast het spectrum van je te bepalen component ook een spectrum van je gas (lees lucht). Nadeel daarvan is dat dit gas zoveel electronen wegvangt waardoor je van je component geen massaspectrum meer krijgt.

Tip: Lees eens een goed boek over massaspectrometrie.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: MS waarom in vacuum

Hoe scheidt een massaspectrometer de massa's?

Juist, dat heeft iets te maken met een snelheid. Welke snelheid? En hoe weet je zeker dat alle gelijke deeltjes precies dezelfde snelheid hebben?

Berichten: 67

Re: MS waarom in vacuum

vacuum in een MS is er om te waarborgen dat gevormde ionen ook de detector bereiken.

In MS wordt door ionisatie van moleculen, ionen gevormd. Deze ionen zijn instabiel en zullen dus iedere gelegenheid aangrijpen om te neutraliseren. Neutralisatie kan vooral worden verorzaakt door botsing met andere (gas)moleculen op hun weg tussen de ionenbron en de detector. Door tussen de ionenbron en de detector vacuum te pompen, hebben de ionen veel minder kans te botsen met andere moleculen, waardoor de kans dat ze als ionen de detector bereiken vergroot wordt. De zgn. "vrije weglengte" van ionen wordt vergroot.

Berichten: 67

Re: MS waarom in vacuum

Nog even een reactie op de vorige posts: deze zijn allemaal echt klinklare onzin. Jongens (meisjes?), alsjeblieft, we zijn hier om mensen te helpen. Ga niet speculeren over dingen waarvan je niet zeker weet waar je het over hebt. Nee, laat ik mezelf verbeteren: je mag best speculeren en ideeen opperen en suggesties doen, maar zet er dan even bij dat dit je eigen wilde idee is.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: MS waarom in vacuum

Nog even een reactie op de vorige posts: deze zijn allemaal echt klinklare onzin.
En jij gaat dan nu wel even uitleggen waarom precies het voorgaande "klinklare onzin" is?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 1.122

Re: MS waarom in vacuum

drune134 schreef: Een kleine hint: Doe eens een gloeilamp aan waarbij je eerst een heel klein gaatje in de glazen bol hebt gemaakt.

Vertel mij eens hoe lang dat hij brandt?

Edit: Spelfout verbetert
Drune heeft het hier over GC-MS.

Aan de hand van een gloeilamp uitleggen wat de reden is van het vacuum in een MS is misschien niet zo´n goed voorbeeld omdat je het dan alleen hebt over de electron ionisation in een GC-MS. Ten minste: ik neem aan dat Drune dat bedoeld.

Ionisatie in een electrospray ionisatie bron (ESI) of een Atmospheric pressure chemical ionisation bron (APCI) gebeurt bij `atmosferische druk´; de naam zegt het al.

De reden van het in een ms aanwezige vacuum is inderdaad uit leggen zoals Eric het uitlegt.

Berichten: 873

Re: MS waarom in vacuum

Het is wel prettig om te ervaren dat na 2 maanden er iemand achter komt dat al het voorgaande "klinklare onzin" is.

Even voor de duidelijkheid, mijn insteek was om de vragensteller op een pad te zetten waar hij zelf de juiste onfo kan vinden. En dan begin ik bij het begin. En ja dan vertel ik niet meteen alles. Voor anderen wellicht een "rare" manier, het zij zo.

Bteunissen, je hebt gelijk, ik heb mijn uitleg gedaan vanuit mijn kennis van GC-MS wetende dat er ook nog andere zijn.

Berichten: 67

Re: MS waarom in vacuum

Behalve EI, onder vacuum, bestaat er , voor GCMS, ook nog CI, oftewel Chemishe Ionisatie, onder verhoogde druk in de ionenbron. Dit is verhoogde druk van ammonia, methaan of andere gassen, die een reactie aan gaan met het analyt. Dit zijn niet oxiderende gassen die er niet meteen toe leiden dat het filament doorbrandt.

Dus Drune: ook voor GCMS is een absoluut vacuum in de ionenbron niet altijd noodzakelijk.

Ik ben er een voorstander van om in een massaspectrometer altijd onderscheid te maken tussen drie ''sectoren'':

1. De ionisatie. EI (in vacuum), CI (in "verhoogd vacum"), API (ESI, APCI, APPI) onder atmosferische druk.

2. De Analyzer. Altijd onder vacuum om de vrije weglengte van ionen te waarborgen.

3. De detector. Ook altijd onder vacuum.

Mijn excuses nog voor de term "klinklare onzin", die ik heb gebruikt. Ik had dat niet moeten doen, al was het maar uit beleefdheid, maar ik vond dat het in dit verband terecht was. De vergelijking van ionisatie in een MS ionenbron met een gloeilamp was echt niet terecht.

Berichten: 2.399

Re: MS waarom in vacuum

Om nog maar eens te zwijgen over het type massa spectrometer. Bij een iontrap is hoog vacuum uit den boze. Zo zijn er trouwens nog wel voorbeelden uit de tof wereld waar collisiongas gebruikt (dus een verlaagd vacuum) wordt om mass accuracy te krijgen.

Absoluut vacuum en verlaagde druk zijn verschillende dingen, zelfs in de MS wereld.

Berichten: 67

Re: MS waarom in vacuum

Mee eens, Napoleon, voor het gemak heb ik ion traps hier even niet aangekaart om niet teveel in detail te vervallen, maar inderdaad........... Bij ion traps vind ik de term "mass accuracy" overigens wel wat misplaatst omdat het hier gaat om nominal mass accuracy, maar die nominal mass accuracy bereik je inderdaad wel door de druk in de trap te verhogen door inlaten van een inert gas.

"(dus een verlaagd vacuum)" is dus niet correct, het gaat hier om een ietwat verhoogd vacuum, maar ik snap wat je bedoelt.

Gesloten