Springen naar inhoud

MS/MS: parent scan - daughter scan

• Log in om te kunnen reageren

garfielddik

garfielddik

• >25 berichten
  • 27 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 september 2008 - 05:40

Bij ms/ms wordt er ofwel daughter ofwel parent scan gebruikt.

Maar, ik weet niet zeker of bij een daughter / parent scan slechts 1 bepaalde molecule scant en daarop gevolgd door CID en dan een 2de MS. of is het bij parent scan?

Kan iemand me ook duidelijk maken waarom we daughter of parent scan gebruikt? is het omdat bijvoorde 2 moleculen met gelijke MW en sterk op elkaar lijken toch kunnen onderscheiden? wat is het verschil tussen daughter en parent scan?

Veranderd door garfielddik, 09 september 2008 - 13:20

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 september 2008 - 19:23

Ik ben geen expert op het gebied van MS terminologie, maar ik kan me voorstellen dat het moleculair ion of het fragment dat in de eerste MS analysator wordt geselecteerd de "parent" heet, en dat de fragmenten die daaruit ontstaan de "daughters" zijn.

tequila boy

tequila boy

• >1k berichten
  • 1490 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 september 2008 - 12:35

het parention is je geprotoneerde vorm van je stof.
het dochterion is hier een gedeelte van (stabiel molecuul!)

dit gebruik je omdat sommige stoffen dezelfde molecuulmassa hebben en hierdoor kunnen ze dan daadwerkelijk aangetoond worden doordat de dochterionen nooit gelijk zijn

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 september 2008 - 15:52

Rwwhs beschrijving is beter, een parent hoeft helemaal geen M+H te zijn. Denk maar eens aan msn experimenten en MS/MS experimenten in GC/MS met ESI ionizatie waar je geen M+H hebt en waar je soms ook niet eens een moleculair ion hebt.

drune134

drune134

• >250 berichten
  • 873 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 september 2008 - 17:56

Ik ben het met napoleon eens (en dus ook met RWWH).

Je kunt bij LC-MS ook een aduct krijgen, een reactieprodukt met bv je loopvloeistof. Dit aduct kan dan je 'parent' zijn, afspitsingen hiervan zijn dan je 'daughters'. Zodoende kan je M+H ion ook een 'daughter' zijn.

eric van der meulen

eric van der meulen

• >25 berichten
  • 67 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 november 2008 - 00:53

De termen "parent scan"en "daughter scan" worden tegen woordig niet meer als correct beschouwd. Tegenwordig worden hier de termen "precursor ion scan" en "product ion scan" gebruikt.

Het meest worden dit type scans gebruikt bij quadrupool MSMS apparatuur, QqQ, waarbij de eerst Q staat voor de eerste quad, de q voor de botsingscel, en de derde Q voor ... tja, de derde Q, de derde quad dus.

Bij een parent scan zet je de derde quad vast op de m/z van een bepaald product ion, en laat je de eerste quad scannen. Je detecteert dan alle verbindingen met een gemeenschapelijk product ion.

Bij een product ion scan selecteer je het parent ion in de eerste quad (je zet dus de eerste quad vast op een bepaalde m/z) en laat je de derde quad scannen. Je registreert dan wat je een MSMS spectrum noemt. Dit spectrum kun je gebruiken voor het verkrijgen van structuurinformatie.

Het parent ion is niet noodzakelijkerwijs de [M+H]+. Het kan ook [M-H]- zijn of M+. (M plus punt, een radicaal ion) of ieder willekeurig ion in het massaspectrum dat je in eerste instantie krijgt in een Q1 scan. Maar dat is voer voor diegenen die ervaring hebben met andere methodes dan ESI LCMS. Over het algemeen, tenminste bij tegenwoordig gebruikte ESI ionistaiemethoden bij LCMS, is het parent ion de [M+H]+ of [M-H]-. Hou deze stelregel maar aan.

eric van der meulen

eric van der meulen

• >25 berichten
  • 67 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 november 2008 - 01:30

Als aanvuling: er kunnen bij ESI LCMS ook adducten worden gevormd met bijvorbeeld Natrium, Mierezuur en allerlei additieven die je in je LC methoden gebruikt. Deze kun je ook gebruiken als parent ion ..... het maakt de zaak ingewikkelder en misschien te ingewikkeld om hier uit te leggen. Zoek ervaren collega's, een goed boek over LCMS en neem tijd om je hierover te informeren en kennis te vergaren. Na een tijdje zal het je ongetwijfeld lukken om hierover inzicht te krijgen. Succes!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures