Reactievergelijking?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 45

Reactievergelijking?

Ik heb een reactie gezien in mijn chemie boek van:

4-aminobutaanzuur met H3PO3 en PCl3 waaruit een stof ontstaat met 2 H2PO3 aan de zuur groep.

Maar de reactie loopt pas als er PCl3 aan toegevoegd wordt, waarom?

ik snap het niet echt, net of de PCl3 ermee reageerrt ipv de H3PO3

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Denk ook even aan je hoofdletters: foosfor is 'P' en niet 'p', chloor is 'Cl' en niet 'cl' enzovoorts...</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: Reactievergelijking?

Heb je wel eens van het fenomeen katalysator gehoord? Het kan zijn dat de PCl3 op gang brengt door een bepaalde omgeving te creeren voor de reactie.

Berichten: 45

Re: Reactievergelijking?

Dat snap ik ook, maar hoe doet hij dat? wordt er een acyl chloride gevormd ofzo? Dat hij dan reactiever wordt, en het is geen katalysator, want een katalysator wordt niet verbruikt, deze wel. Er komt nogal wat HCl gas vrij

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Reactievergelijking?

M.b.v PCl3 vorm je vanuit het zuur het zuurchloride. Dit zuurchloride reageert vervolgens met fosforig zuur tot het anhydride. Door de zure omstandigheden is de 4-aminogroep geprotoneerd waardoor je cyclisatie tot pyrrolidinon onderdrukt.

Berichten: 45

Re: Reactievergelijking?

Dankj DrQuico, daar heb ik wat meer aan, en het anhydride reageert dan weer verder tot een bisfosfonaat? Hoe gaat dat precies in zijn werking?

Valt de fosfor groep de dubbele binding aan, waardoor er tijdelijk een negatieve lading op de zuurstof komt? Deze kan dan een H+ opnemen uit het zuur milieu? Of komt deze van de fosfor groep, daar gaat ook 1 H+ vanaf.

Reageer