[warmteleer] Campingdouche

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 4

[warmteleer] Campingdouche

Is er een manier waarop je de stralings-, stromings- en gelijdingscoefficient van een camping douche kan bereken wanneer de stof waarvan het is gemaakt niet bekend is.

Vr. Gr. ruud cools

Berichten: 176

Re: [warmteleer] Campingdouche

ben je toevallig eerste jaars hbo technische natuurkunde in eindhoven onderwerp komt me namelijk heel erg bekend voor :roll: (paar jaar terug project over gehad)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [warmteleer] Campingdouche

RuudCools schreef:Is er een manier waarop je de stralings-, stromings- en gelijdingscoefficient van een camping douche kan bereken wanneer de stof waarvan het is gemaakt niet bekend is.  

Vr. Gr. ruud cools
Wat je natuurlijk zou kunnen doen is metingen waar je 1 parameter constant bekend houd, en de overige parameters telkens op nul houd. Door een temperatuursmeting kan je vervolgens weten hoeveel warmte is binnen getransporteerd.

Dus straling meten als het in vacuum staat, met een bekende hoeveelheid straling.

Stroming en geleidingscoefficient een donkere verwarmde plek enz.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 4

Re: [warmteleer] Campingdouche

Ja idd

Ik studeer nu Tn in Eindhoven. Waarschijnlijk heb je ook deze casus gehad. We komen er nu niet echt uit. Het is niet makkelijk om deze proeven te doen omdat we maar beperkte middelen hebben. Dus als iemand nog een goed idee heeft hou ik me aanbevolen :roll:

Vr. Gr. Ruud Cools

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [warmteleer] Campingdouche

RuudCools schreef:Ja idd

Ik studeer nu Tn in Eindhoven. Waarschijnlijk heb je ook deze casus gehad. We komen er nu niet echt uit. Het is niet makkelijk om deze proeven te doen omdat we maar beperkte middelen hebben. Dus als iemand nog een goed idee heeft hou ik me aanbevolen :P

Vr. Gr. Ruud Cools
Dan zou ik beginnen met te vertellen welke middelen je hebt. Ik kan wel mogelijkheden blijven noemen, maar andersom gaat sneller. :roll:
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 176

Re: [warmteleer] Campingdouche

heb die casus idd ook gehad. wij hadden eerst het geleverde vermogen van de lamp die we gebruikte (in ons geval een bouwlamp) dit hebben we gedaan met een thermozuil. dit kan je op verschillende afstanden en doen en onder andere hoeken (met de thermozuil recht op de lamp gericht). nu warm je de campingdouche mbv de lamp (campingdouche op een afstand waar je het geleverde vermogen van de lamp weet) nu meet je met een thermokoppel de temperatuur van het water in de campingdouche(regristeren met een x,t recorder) en met een thermokoppel de omgevingstemperatuur van de ruimte waarin je de proef uitvoerd. (als je slim bent neem je een van de doka's heb je minder last van temperatuurschommelingen. als de campingdouche zijn maximale temperatuur heeft bereikt zet je de lamp uit en laat je de campingdouche afkoelen terwijl je de omgevingstemperatuur en watertemperatuur meet. dit is wat ik nog vaag kan herineren.hier kan je in ieder geval al ff vooruit zal kijken of ik het verslag van ons nog kan vinden.

off topic wie is jullie tutor eigenlijk?

met vriendelijke groet

gijs brouwers

Berichten: 4

Re: [warmteleer] Campingdouche

Ja zekers. dankjewel! Mijn tutor is Pe Philpse. Best wel een toffe kerel :roll:

maar bedankt voor je reactie :P

Vr. Gr. ruud

Reageer