Springen naar inhoud

Bufferbereiding geeft neerslag

• Log in om te kunnen reageren

NietzoZeer

NietzoZeer

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 september 2008 - 17:38

Bij het bereiden van een buffer zoals die staat in het boek "Affinity Chromatography - Principles and methods" heb ik telkens het probleem dat er zich onderaan een donker neerslag vormt.

Te maken: 1L binding buffer: 20 mM Tris-HCl, 0.5 M NaCl, 1 mM MnCl2, 1 mM CaCl2, pH 7.4

Ik ga daarvoor als volgt te werk:
  • Ik weeg de juiste hoeveelheid zout voor 1L buffer af. Tris wordt als base in kristalvorm gebruikt, dus geen Tris-HCl oplossing.
  • Elk zout breng ik in een aparte beker in oplossing (60mL ŗ 300mL). Het Tris poeder lost ook goed op. Elke oplossing is kleurloos en doorzichtig.
  • Ik breng alle oplossingen samen in een grote beker. Bij het toevoegen van MnCl2 echter, kleurt de hele oplossing snel oranje.
  • Daarna voeg ik water toe tot aan om en bij de 800mL.
  • Ik titreer de oplossing met 1M HCl tot aan pH 7,4
  • En voeg dan de resterende hoeveelheid water toe tot aan 1L
Na deze procedure zijn donkere zwevende deeltjes te vinden in het mengsel die na verloop van tijd neerslaan. Het neerslag is donker/zwart.
Nu, het potje waar de MnCl2 in zit, is gebarsten en was een grote klomp geworden. Ik heb er wel brokjes uit kunnen halen en die hadden de normale roze kleur zoals wikipedia ook toont.
Er vormt zich echter meer neerslag dan alleen van het MnCl2 te verwachten valt.

Doe ik iets verkeerd? Is het MnCl2 niet meer bruikbaar?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 september 2008 - 19:13

Ik denk dat die neerslag MnO2 is. (bruinsteen)

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 09 september 2008 - 19:52

Ik ken het boek zo niet maar even een vraagje moet MnCl2 geen MgCl2 zijn?

Sorry vergeet het een te snelle reactie. :oops:

Veranderd door Gerard, 09 september 2008 - 21:14

NietzoZeer

NietzoZeer

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 september 2008 - 21:22

Ik denk dat die neerslag MnO2 is. (bruinsteen)

Dat zou wel goed kunnen want het potje in het labo is gebarsten wat op continue blootstelling aan de lucht duidt. Blijft dan nog een misterie hoe de kleur (en het neerslag) pas verschijnt als alle zouten samen gemengd worden...

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 september 2008 - 11:47

Ik titreer de oplossing met 1M HCl tot aan pH 7,4

Weet je op welk moment precies die donkere zwevende deeltjes ontstaan?
Uit de gequote zin maak ik op dat de oplossing, nadat MnCl2 is toegevoegd, nog meer basisch was dan pH 7,4 (je brengt hem immers met zuur op pH 7,4).

Mag je de volgorde niet omkeren? Eerst met HCl op pH 7,4 brengen, dan MnCl2 toevoegen, dan eventueel nog nastellen naar pH 7,4?

Verder betwijfel ik of het bruinsteen, MnO2 is. De valentie van Mn zou dan van +2 naar +4 gaan. Er moet dan dus een oxidator aanwezig zijn. Maar wat zou dat dan moeten zijn?

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 september 2008 - 20:50

Ja inderdaad maar misschien was die er gewoon van de MnCl2 en werdt die niet gevormd in de oplossing. Als er geen oxidatr aanwezig is dan vind ik het ook raar dat die kleuromslag gebeurt wanneer alles bij elkaar is, niet?

Dat eerste kan niet want alles was goed opgelost lees ik nu. Kan bruinsteen niet opgelost zijn en dan door de toegevoegde zouten neerslaan omdat de oplossing verzadigd is?

Veranderd door chemaniac, 10 september 2008 - 20:55

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures