Springen naar inhoud

Synthese

• Log in om te kunnen reageren

Christina_CF

Christina_CF

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 september 2008 - 17:02

Het is niet weer een vraag van; hoe verloopt deze synthese.. ;)

Mijn vraag is meer; hebben jullie ideeŽn over wŠt ik kan synthetiseren. Wat ik heb een opdracht, en dat is een synthese uitzoeken en omschrijven over een product dat ik graag nog eens zou willen maken.

Ik weet alleen niks te verzinnen, waar ook nog wat informatie over te vinden is..

Heeft er iemand leuke ideeŽn? :D

Aspirine heb ik op het MLO al gedaan, dus dat vind ik niets, om die nu te pakken. Dat is een beetje te kant-en-klaar.

Groetjes!! (en alvast bedankt!)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 september 2008 - 17:38

Het is niet weer een vraag van; hoe verloopt deze synthese.. ;)

Mijn vraag is meer; hebben jullie ideeŽn over wŠt ik kan synthetiseren. Wat ik heb een opdracht, en dat is een synthese uitzoeken en omschrijven over een product dat ik graag nog eens zou willen maken.

Ik weet alleen niks te verzinnen, waar ook nog wat informatie over te vinden is..

Heeft er iemand leuke ideeŽn? :D

Aspirine heb ik op het MLO al gedaan, dus dat vind ik niets, om die nu te pakken. Dat is een beetje te kant-en-klaar.

Groetjes!! (en alvast bedankt!)

Dan vallen alle veresteringen wel een beetje af. Misschien is methylsalicylaat een optie? Of trifenylmethanol? Allemaal leuke 1-staps syntheses met zeer uiteenlopende reacties. Voor een 2-staps synthese kun je eventueel het benodigde benzofenon voor trifenylmethanol zelf maken.

Christina_CF

Christina_CF

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 september 2008 - 17:45

Owh, ik zal het er even ter verduidelijking bijzetten; ik hoef dat alleen maar op papier te doen.
Dus niet in het lab, dat voor de biodiesel :)

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 september 2008 - 17:48

Owh, ik zal het er even ter verduidelijking bijzetten; ik hoef dat alleen maar op papier te doen.
Dus niet in het lab, dat voor de biodiesel :)

Op papier zul je het sowieso eerst moeten uitvoeren als je het goed wil doen :)

Christina_CF

Christina_CF

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 september 2008 - 18:15

Okee, maar hier kan ik zo gauw niets over vinden..

Waar worden de stoffen voor gebruikt?
Ik ga zo mijn boeken openslaan, maar dat is momenteel vervelend ivm geen internet op mijn computer (en mijn vader die in mijn kamer daarvoor bezig is..)

Veranderd door Christina, 10 september 2008 - 18:21

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 september 2008 - 18:30

Als het alleen op papier hoeft, dan kun je gemakkelijk een 'bekend molecuul' nemen. Je hoeft dan niet in te zitten over de gevaren van bepaalde reagentia.

Bijvoorbeeld paracetamol, ibuprofen, caffeÔne, vitamine C, vanilline of iets dergelijks. Daarover is ook gemakkelijk veel te vinden op internet en de toepassing is ook duidelijk.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 september 2008 - 18:58

Okee, maar hier kan ik zo gauw niets over vinden..

Waar worden de stoffen voor gebruikt?
Ik ga zo mijn boeken openslaan, maar dat is momenteel vervelend ivm geen internet op mijn computer (en mijn vader die in mijn kamer daarvoor bezig is..)

Als je de reacties voor mijn stoffen wil zien, moet je in je boek zoeken op diazotering, Gringard en friedel-craft acylatie :)

Mark J

Mark J

• >100 berichten
  • 243 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 september 2008 - 08:55

Ik heb vorig jaar appeltjesgeur gemaakt :P (volgens mij azijnzuur en ethanol en dan refluxen en scheitrechteren en als laatst verwarmen om aceton te verwijderen :P )

Wel een esther-synthese maar het rook wel lekker (alhoewel het te geconcentreerd was om naar appeltjes te ruiken 8-) )

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures