oxidatie van ethanol

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

oxidatie van ethanol

hallo iedereen,

Ik heb een opdracht van school gekregen en dat heet experiment oxidatie van alcoholen.

hieronder staat reactie vergelijking van oxidatie ethanol

3CH3CH2OH(g) + 2CR2O7 2-(aq) + 16H+ (aq) <--> 3CH3CO2H(aq) + 11H2O(l)

De bedoeling is dat ik met dit reactie kan onderscheid maken tussen verschillende alcoholen.

mijn vraag is: hoe kan ik dit experimenten? met welk methode?

harstikke bedank

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Marjanne: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 3.145

Re: oxidatie van ethanol

Waar is de chroom aan de rechterkant van de reactievergelijking?

Bedenk wel dat alcoholen geoxideerd kunnen worden tot een keton of een aldehyde. Een aldehyde kan verder worden geoxideerd tot een zuur. Probeer eerst eens de reactievergelijkingen voor oxidatie tot keton/aldehyde te geven, vervolgens die voor oxidatie van aldehyde tot zuur. Dan zie je ook wel waarom een keton niet zomaar wordt omgezet naar zuur.

Een bepaald type alcohol kun je helemaal niet oxideren met dichromaat/chroomzuur, tenzij je het hele molecuul kapot oxideert onder extremere omstandigheden.

Reageer