Printplaten maken

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 40

Printplaten maken

Mijn broer probeert een printplaat te maken en ik wil nu weten of je die printplaat werkelijk in een bad met 50% water, 25% (à 29%) zoutzuur en 25% (à9%) waterstofperoxide om er je schema op te kunnen etsen.

Weet er iemand of dat moet of dat je ook direct mag beginnen met solderen zonder dat gedaan te hebben

Alvast bedankt,

Jill

Berichten: 281

Re: Printplaten maken

Het etsen is nodig om de banen in de printplaat te maken. Als je een koperen plaat hebt, zorgt het etsmiddel ervoor dat het overige koper weg geëtst wordt. Daarmee houd je banen (printsporen) over.

Als je dit niet doet, houd je alleen een koperen plaat over, en maakt alles dus kortsluiting...

Je mag natuurlijk er ook gewoon op solderen, als het goed is moet dat gewoon lukken, ook zonder etsen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Printplaten maken

Alleen, als je dan pas achteraf gaat etsen, los je al het soldeer op/sloop je wat fragielere componenten.

Berichten: 3.145

Re: Printplaten maken

De verbindingen (de printsporen) moet je op de printplaat tekenen of fotografisch op (laten) brengen. De printplaat ga je dan etsen in geconcentreerd zoutzuur, waar je een beetje bleek of waterstofperoxide toevoegt (bijv. 1 deel 29% zoutzuur op 0,1 deel 9% waterstofperoxide).

Vervolgens ga je de print goed afspoelen en dan de printsporen verwijderen (inkt of fotografisch materiaal, dat nog op de onderliggende kopersporen zit). Dit doe je met een geschikt oplosmiddel, welk, dat hangt van de gebruikte stift of fotografische procedure af.

Daarna kun je, indien nodig, gaatjes boren en dan solderen.

Het leuke is, dat je de afgewerkte etsbaden niet moet weggooien, deze kun je nl. heel goed gebruiken als oxidator. De waterstofperoxide of bleek is alleen nodig om te starten. Na starten is er alleen nog maar zoutzuur nodig, verder heb je geen andere chemicalien nodig. De oxidator is dan nl. via een redelijk ingewikkeld proces de zuurstof. De bak een nachtje (buiten!, afgedekt met een oude zakdoek) open laten staan en de zuurstof uit de lucht wordt opgenomen en je kunt weer flink etsen. Wordt de oplossing erg donker, dan even een scheutje zoutzuur er bij.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Printplaten maken

Ga hier maar eens te rade:

Hier zitten de experts:

Circuits Online

Of direct:

printen maken:

http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/1

etsen:

http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/14

Berichten: 3.145

Re: Printplaten maken

Die laatste link geeft aan dat persulfaatgebaseerde etsmethoden slecht zijn voor het milieu, dat is het juist niet. Persulfaten leveren in het afval geen gevaarlijke restprodukten, ze worden nl. heel snel omgezet naar sulfaten. Ik vraag me dus af hoe het komt dat deze methoden weggezet worden als slecht voor het milieu, het zijn juist de minst schadelijke.

Nadeel is alleen dat ze duur zijn. Een paar honderd gram ijzer(III)chloride is een stuk goedkoper dan een paar honder gram kaliumpersulfaat.

Berichten: 1.816

Re: Printplaten maken

Bovendien wordt aan iedereen aangeraden het etsafval niet zomaar weg te gooien.

Eén van het meest simpele manieren is om in het (neutrale) etsafval wat ijzer te leggen, waardoor het Cu2+ weer wordt omgezet in Cu en dat mag je wel weggooien.
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Printplaten maken

Al lijkt me een plaatselijke concentratieverhoging van ijzerionen ook niet zo milieubevorderend. Altijd maar die halfbakken regeltjes.

Berichten: 132

Re: Printplaten maken

(...) Een paar honderd gram ijzer(III)chloride is een stuk goedkoper dan een paar honder gram kaliumpersulfaat.
Alleen is het met ijzer(III)chloride vreselijk etsen. Je ziet geen zier omdat de oplossing snel troebel wordt en het etsen duurt vreselijk lang, wat hoge eisen stelt aan je masker. De methode met zoutzuur en waterstofperoxide gaat vlot en de oplossing blijft helder. Ook met handgetekende maskers met de speciale stiften die daarvoor bestaan, is het etsen dan nog uitvoerbaar. Met ijzer(III)chloride kun je dat vergeten.

Mijn ervaring is dat als je een masker in spiegelbeeld hebt, dat je het dan gewoon met een kopieermachine op een sheet (een transparant) kunt afdrukken, of als je het kunt printen (alleen laserprinter!!!), kun je het op een transparant printen (mits je transparant voor de laserprinter geschikt is, uiteraard).

Met een hete strijkbout breng je het vervolgens over op je printplaat. (Vooraf zorgen dat het metaal schoon is door te poetsen met koperpoets of kort in een etsoplossing te leggen. Schoonspoelen met water.)

Echter, als ik dit probeer te etsen met ijzer(III)cloride, dan is deze methode niet goed genoeg en komt het voor dat stukken van het masker loslaten of dat er kleine gaatjes in ontstaan, wat slechte verbindingen oplevert.

Berichten: 1.816

Re: Printplaten maken

Dan moet je toch die citroenzuurmethode met FeCl3 eens proberen.

Kende dat ook niet, maar gaat duidelijk beter. Zal de link effe opzoeken.

Enne over ijzerionen: Hoeveel roestwater komt er jaarlijks in het milieu? Dus daar maak ik me niet zoveel zorgen om, wel over koperionen ed.

http://www.polymetaal.nl/non_toxnl/khoward...nburgh_etch.htm

(Komt van EchtePino )
LiA

Berichten: 132

Re: Printplaten maken

Citroenzuurmethode? Ik ben benieuwd.

Alleenuhh, de link geeft een pagina met:

Bestand niet gevonden

De gevraagde pagina is niet op deze site beschikbaar

- misschien bestaat de pagina nog niet.

- misschien een fout bij het intoetsen van het adres

- misschien een fout in de link vanaf de voorgaande pagina

Berichten: 840

Re: Printplaten maken

Als je wilt etsen met geconcentreerd zoutzuur moet je het als de wiedeweerga gaan kopen, binnenkort kunnen particulieren het niet meer krijgen. Bij Hornbach krijg je het niet meer, dus alleen nog via chemieleveranciers volgens mij.

Berichten: 1.816

Re: Printplaten maken

Deze link deed het net nog, dus moet dat de nodige info geven:

http://www.polymetaal.nl/non_toxnl/khoward...nburgh_etch.htm
LiA

Reageer