Springen naar inhoud

vetbepaling in margarine/halvarine

• Log in om te kunnen reageren

hooijboer

hooijboer

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 september 2008 - 21:16

Ik zoek voor mijn leerlingen (VMBO 4) een "simpele" proef waarmee ik ze het vetgehalte in halvarine/margarine kan laten bepalen.
Is het percentage vet/olie dat op de verpakking staat juist?

Zelf dacht ik aan het afwegen van een vetmonster en dan in de stoof het water laten verdampen en terugrekenen maar dat is me iets te simpel.
Hoe kan ik de proef uitbereiden of moeilijker maken.

Wie heeft tips en/of leuke ideeen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3338 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 september 2008 - 22:37

Hallo,

uw methode is eigenlijk correct. een andere methode kan zijn om de soxlet te gebruiken. Echter is dat niet ideaal voor margerine.

Bij het smelten, verdampen, etc zijn er wel een aantal tricky dingen waar rekening mee gehouden moet worden. Als de margarine (boter) bruin wordt veranderd je gewicht en is je bepaling waardeloos. Vet en water op je meetaparatuur/indampbakjes beinvloed het. En natuurlijk warm materiaal heeft ook invloed op je meting en moet je koelen in een exicator.

het is misschien een leuke proef die simpeler lijkt dan het is. Misschien leuk om te zeggen van hoe zouden jullie het doen (voorbereiding) en dan laten uitvoeren.

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

drune134

drune134

• >250 berichten
  • 873 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 september 2008 - 10:38

Zoals je beschrijft kan wel maar het duurt lang voor je al het water verdampt hebt. En dan kan je boter wel eens niet helemaal boter meer zijn.

Ik weet niet wat voor apparatuur je hebt, een soxhlet lijkt me al veel gevraagd voor een vmbo maar als dat voorradig is moet je dat zeker gebruiken.
Je mengt de boter/margarine met zeezand, vul een huls en soxhlet ze maar.

Een goed alternatief:
Meng de boter met zeezand en droog op een waterbad.
Door het zand te gebruiken vergroot je het oppervlak waardoor makkelijker/sneller het water verdampt. Gebruik een schaaltje waarop de laag zand+boter zo dun mogelijk is.

Wanneer alles droog is het geheel over brengen in een erlenmeyer, hexaan od petroleumether of eventueel wasbenzine toevoegen en schudden. Vloeistof filteren (in zuurkast) in een gewogen lege erlenmeyer. Vloeistof afdampen op bv een waterbad in een zuurkast. Indien mogelijk damp condenseren en opvangen.

Restant in erlenmeyer is het vet.

succes

hooijboer

hooijboer

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 september 2008 - 19:02

Ik ga beide methodes proberen.
Het is inderdaad ook leuk om de leerlingen te laten bedenken wat een goede methode is!

Bedankt voor jullie tips!

Hopelijk gaat het lukken en heb ik een leuke proef bij. :)

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3338 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 september 2008 - 12:41

die soxhlet kan je natuurlijk ook gebruiken voor andere vetbepalingen. chips, oliebollen, etc.

schrikken ze misschien van hoeveel vet er in chips zitten ;)

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

toaic

toaic

• >250 berichten
  • 445 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 oktober 2008 - 16:47

Je kan ook in een reageerbuis van halvarine of margarine doen. Merken tot waar je de reageerbuis met margarine gevuld hebt. Dit in een bekerglas met heet water plaatsen (ca 95C) Zorg hierbij wel voor dat het water nivo in het bekerglas zo hoog is dat al het margarine onder het water nivo is. Wanneer je alles rustig laat smelten zie je een afscheiding van water en vet. Dmv opmeten met een geodriehoek, kun je percentage vet berekenen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures