Springen naar inhoud

Methanolic NaOH

• Log in om te kunnen reageren

osmose

osmose

• >100 berichten
  • 130 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 september 2008 - 11:10

Weet iemand hoe je 0.2M Methanolic NaOH maakt? Ik neem tenminste aan dat je dit niet kant en klaar kan kopen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 september 2008 - 12:40

Ik denk dat het enige verschil met een normale NaOH-oplossing dat het oplosmiddel hier geen water is ;)

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 14 september 2008 - 14:33

Meestal is het een water/methanol mengsel bv 30/70 maar ik heb nog niet kunnen ontdekken wat de reden is voor een bepaalde verhouding. Ik vermoed dat het iets is van het werkt zo en dan is het goed.

Karl Fischer

Karl Fischer

• >100 berichten
  • 160 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 september 2008 - 17:42

Voor alcoholische loog wordt meestal KOH gebruikt, dat lost beter op in organische oplosmiddelen dan NaOH. KOH in methanol wordt gemaakt door 45%-ige KOH (in water) te verdunnen met methanol tot de gewenste molariteit. Oplossingen van KOH in methanol, ethanol, 2-propanol en tert-butanol zijn in verschillende concentraties kant-en-klaar te koop, tenminste als je een KvK-nummer hebt natuurlijk. ;)

osmose

osmose

• >100 berichten
  • 130 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 september 2008 - 20:56

Oke thanks voor de reacties in ieder geval!

Ik ging er in ieder geval van uit dat het een NaOH oplossing was opgelost in methanol, dat ik dit zelf door moest verdunnen omdat het niet kant en klaar te verkrijgen was..

Zou het uitmaken of ik geconcentreerde NaOH oplossing op NaOH pellets doorverdun?

drune134

drune134

• >250 berichten
  • 873 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 september 2008 - 06:21

De 0,2 M methanolische NaOH komt mij heel bekend voor. Je gaat hem gebruiken voor verzeping van olie en/of vet met daarna methylering mbv boortrifluoride (BF3 in methanol (bereiding van vetzuur-methyl esters).

Hierbij mag geen water in je methanol aanwezig zijn omdat deze sterk reageert met de BF3. Je moet dan ook de NaOH als vaste stof oplossen in de methanol en dat gaat zo snel. Kost even wat tijd.

Voor deze bereidingswijze van vetzuur-methylesters moet je ook gebruik maken van Methanolische NaOH. Zodoende wordt ook van de vrije vetzuren methylesters gemaakt.

Je kunt ook een 'mildere' methylering toepassen. Dit doe je door een klein beetje olie/vet op te lossen in bv iso-octaan waaraan je een kleine hoeveelheid (0,2 ml) van een 2M methanolische KOH oplossing toevoegt. Met deze wijze van methylering worden je vrije vetzuren niet gemethyleerd.

succes.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures