Springen naar inhoud

[Natuurkunde] Hoe blijft het water in de demi-water fles.

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 29 november 2005 - 15:18

als je zo'n demiwater fles hebt, dus een fles met boven een gaatje met een rietje en beneden aan de zijkant een gaatje
de fles is voor een klein gedeelte gevuld met water, het water blijft netjes in de fles ondanks het gaatje
maar als we het rietje eruit halen dan stroomt de water wel eruit
hoe komt dit precies?

Ik denk dat het iets met de luchtdruk te maken heeft, omdat de fles eerst van boven bijna afgesloten was, dus dat er aan de zijkant meer luchtdruk was, klopt dit?
alvast bedankt :roll:

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 november 2005 - 18:16

Ik denk dat het iets met de luchtdruk te maken heeft, omdat de fles eerst van boven bijna afgesloten was, dus dat er aan de zijkant meer luchtdruk was, klopt dit?

Dit klopt niet. Je fles is niet bijna afgesloten, en dan nog, bijna is niet helemaal. En als je de hoogte van een demiwaterfles beschouwt ten opzichte van de hoogte van de 20 of zo kilometer luchtkolom er boven, dan speelt die luchtdruk aan de zijkant ook geen rol.

Ik denk dat je een niveauverschil ziet tussen het water in het rietje, en het water in de rest van de fles.
Ik denk ook dat je gaatje hoger zit dan de uitstroomopening van je rietje.
klopt dit?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

• Gast

Geplaatst op 29 november 2005 - 23:09

klopt

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 november 2005 - 23:32

Trek dan je rietje eens voorzichtig omhoog, en kijk wanneer je water uit je gaatje begint te lopen. Denk na, en kom terug met je conclusies. En schaam je vooral niet voor denkfouten.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures