[scheikunde] Profielwerkstuk - Zuurstofgehalte in lucht bepalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

[scheikunde] Profielwerkstuk - Zuurstofgehalte in lucht bepalen

Voor ons profielwerkstuk maken wij een biodome. Dit is een (luchtdicht) afgesloten omgeving waarin een (a)biothisch kringlopen zich in stand moeten houden.

Wat wij willen is de O2-concentratie in de lucht meten, zodat we weten wanneer we dat ding moeten open rukken, voor alle diertjes dood zijn =P

Het enige probleem is dat wij eigenlijk helemaal niets aan de atmosfeer mogen veranderen. Monsters nemen en kijken hoeveel % O2 erin zit is dus *eigenlijk* uit den boze.

Het enige wat écht aan de voorwaarde voor een biodome voldoet is een zuurstofmeter, maar die zijn net iets te duur ;)

Tot nu toe zitten we dus met het idee om gewoon monsters af te tappen, en daarvan de O2-concentratie te berekenen. Maar zoals ik dus al heb vermeld mag dit dus eigenlijk niet. Ik vroeg me af of iemand een andere methode wist of misschien wist waar we een zuurstofmeter kunnen lenen/huren (of goedkoop kopen :P )

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: [scheikunde] Profielwerkstuk - Zuurstofgehalte in lucht bepalen

Nou is het misschien een idee om terug te rekenen van de normale hoeveelhied die erin aanwezig is en dan het verbruik van je beestjes ervan af te trekken. Misschien iets wat niet nauwkeurig genoeg is of gewoon weg niet kan maar was mijn idee...

Berichten: 252

Re: [scheikunde] Profielwerkstuk - Zuurstofgehalte in lucht bepalen

Hoe bepaal je de zuurstof in de afgetapte monsters? Als je dat systeem zo kan aanpassen zodat je de lucht uit je biodome erover kan laten circuleren, ben je er uit!

Anderzijds, een zuurstofmeter lijkt me toch wel de beste oplossing. Ik kan me voorstellen dat er op school toch wel ergens een zuurstofmeter rondslingert ... :P

Berichten: 677

Re: [scheikunde] Profielwerkstuk - Zuurstofgehalte in lucht bepalen

Ik weet niet of jullie een budget hebben, maar er bestaan toestellen die de zuurstofconcentratie kunnen meten.

Anders ga je een verwaarloosbaar klein staal in verhouding tot het volume van de biodome moeten nemen en daarin het % O2 bepalen.

Met geen of beperkt budget is dit in elk geval geen makkelijke opdracht.

Berichten: 2.337

Re: [scheikunde] Profielwerkstuk - Zuurstofgehalte in lucht bepalen

Kan je niks proberen te doen met kalkwater en een pipet waar een drup kleurstof inzit? De geproduceerde CO2 reageert met het kalkwater en zo vermidnert het volume in je biodome en zo zie je de druppel in je pipet opschuiven waarmee je direct kan aflezen welk volume zuurstof is verbruikt.

Wij gebruikten deze techniek om te kijken hoeveel zuurstof meelwormen verbruiken. ( volume zuurstof/gram biomassa)

Berichten: 915

Re: [scheikunde] Profielwerkstuk - Zuurstofgehalte in lucht bepalen

Kan je niks proberen te doen met kalkwater en een pipet waar een drup kleurstof inzit? De geproduceerde CO2 reageert met het kalkwater en zo vermindert het volume in je biodome
Dan ga je organismen die van CO2 leven voor het hoofd stoten. Je mag geen gas omzetten in een vaste stof, dan klopt de druk e.d. ook al niet meer.

Een (digitale) zuurstofmeter lijkt me de enige mogelijkheid. Misschien iets met drukmetingen en dan de partieeldruk van zuurstof eruit berekenen?

Berichten: 252

Re: [scheikunde] Profielwerkstuk - Zuurstofgehalte in lucht bepalen

Een amperometrische zuurstofmeting werkt op pasis van partieeldruk. Een gewone drukmeting zal weining of niks helpen omdat de opgenomen zuurstof omgeset wordt in CO2. De totale druk blijft min of meer gelijk. trouwens temperatuurschommelingen hebben ook een invloed op de druk. Dan zou je daar ook al voor moetn compenseren.

Reageer