PCR

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 21

PCR

Hoi!

Voor een opdracht voor school moeten we het volgende doen: Uitzoeken welk(e) gen(en) een PCR wordt uitgevoerd om te bepalen of het een schadelijke antrax variant is.

De PCR-methode is duidelijk, maar er lijkt nergens te vinden op welk gen of welke genen antrax inwerkt..

Iemand een idee waar ik dit zou kunnen vinden??

Alvast bedankt.

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium{/b] wat doet dit nou in 'Onderwijs'??? Verplaatst!</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: PCR

De vraag is niet geheel duidelijk. Wat is er een antrax variant? Wie voert een PCR uit? Hoe kun je met PCR uitvinden of iets een antrax variant is?

PCR kan worden gebruikt op bijna elk stuk DNA, als je de goede primers maar hebt.

Berichten: 740

Re: PCR

Antrax zijn sporen van een bacterie (Bacillus Antracis), hierin bevindt zich dus DNA.

Ik neem aan dat er sommige varianten van deze bacterie erg gevaarlijk zijn (degene die toxinen aanmaken) en andere soorten die minder gevaarlijk zijn. De toxinen zijn vaak eiwitten, dus je zou de genen, die voor deze toxinen coderen uit de literatuur kunnen halen, en vervolgens primers maken voor de DNA sequentie van deze genen. Komt het gen niet voor in een monster, dan zou je kunnen stellen dat deze soort minder gevaarlijk is.

Berichten: 21

Re: PCR

Haha nou de vraag was mij ook niet compleet duidelijk

Ik heb nog een keer navraag gedaan. (Het is nu nog niet helemaal duidelijk maar dit is wat ik er van heb meegekregen)

We krijgen een onbekend poeder, dat misschien anthrax bevat. We moeten dus uitzoeken of dat zo is. Nu willen ze weten welke genen we moeten onderzoeken om dat te weten te komen. De methode die we moeten gebruiken is de PCR. Hij vraagt dus om welke genen het gaat en welke primers we moeten gebruiken om hierachter te komen.

Ik ben er ongeveer al achter welke genen het zijn, PX nog iets maar dan nu dus nog welke primers we moeten gebruiken.. Dit kan ik dus niet echt vinden.. Heb ook al bij NCIB zitten kijken maar daar kwam ik ook niet verder mee..

Berichten: 2

Re: PCR

Google is op: Antrax,gen,PCR&primer

ik kwam zelf uit op deze site, misschien erg moeilijk maar je kunt helemaal door klikken op de cijfers achter bepaalde woorden, die linken naar beneden, en die zijn gelinkt aan andere sites ( de bronnen )

misschien heb je er wat aan!!

Succes!!

Reageer