Springen naar inhoud

[scheikunde] gedrag van stoffen in water

• Log in om te kunnen reageren

Brent_CF

Brent_CF

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 september 2008 - 20:38

Ik heb een vraagje bij de oplosbaarheid van stoffen in water. Soms wordt er gezegd dat stoffen volledig of onvolledig ioniseren. In dit geval wordt het voorbeeld aangereikt dat HNO3 een sterk elektrolyt is en HNO2 een zwak elektrolyt is. Daarom ioniseert dit eerste volledig terwijl de tweede verbinding onvolledig ioniseert.

Ik begrijp niet hoe je dit zelf kan onderzoeken (theoretisch dan). Kan iemand me aub helpen?

Dank bij voorbaat en vriendelijke groeten,

Brent

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

SamtheChemist_CF

SamtheChemist_CF

• >250 berichten
  • 560 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 september 2008 - 09:39

Je hebt het over de termen oplosbaarheid en ioniseren, als je nou eens kijkt naar de defenitie van beide en probeert het verschil tussen beide stoffen uit te leggen.

Daarna kan je kijken of je uitleg ook toepasbaar is op andere combinaties.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 september 2008 - 20:39

De twee stoffen die je als voorbeeld geeft zijn zuren. Dit zijn ongeveer de moeilijkste stoffen om dit te voorspellen. Je moet dan naar de structuur kijken en bedenken of het bewuste waterstofatoom makkelijk als ion los zou kunnen koppelen.

Voor veel andere stoffen kun je makkelijker bedenken of ze zullen ioniseren bij oplossen. Denk aan zouten (wel) of organische alcoholen (niet).

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures