Zuurstofverdringende gassen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Zuurstofverdringende gassen

Hoi,

Een vraagje...

Er word nogal vaak gesproken over zuurstofverdringende gassen.

Bestaan die ?

Of gaat het eigenlijk altijd om een verdringing/verplaatsing van lucht ?

Lucht = 21.9 Vol% O2, 78 Vol% N2 0.03Vol% CO2

Zijn er gassen die enkel inwerken op de 20.9 Vol% O2 en de 78Vol% N2 onaangeraakt laten ?

Bij stik stof zou ik me kunnen neerleggen, hoewel dat volgens mij ook inwerkt op het gehele mengsel 'lucht' en dus ook die 0.03 verdrijft.

Kortom ... bestaat er een 'zuurstof'verdringend gas ... of gaat het altijd om 'lucht' ?

Thx

Berichten: 915

Re: Zuurstofverdringende gassen

Het gaat, denk ik, over afgesloten ruimtes.

Als je 20 L stikstof injecteert in een ruimte, daalt het gehalte zuurstof (procentueel).

Berichten: 1.816

Re: Zuurstofverdringende gassen

Heeft te maken met de dichtheid v/h gas. Als de dichtheid groter is dan ca 1,3g/l (lucht) dan kan dat effect optreden. Maar meestal verwaait het effect snel. Maar als het windstil is niet en dat kan tot grote rampen leiden.



De ramp, een paar jaar geleden, in Afrika is een voorbeeld. Een kratermeer was oververzadigd met CO2 en ,waarschijnlijk, een lichte aardschok veroorzaakte dat dat gas vrijkwam en duizenden omkwamen. Als het dan ook nog eens windstil is, is er duidelijk sprake van verdringing van de lucht. Kortom men stikt.

Zo vergast men ook wel kippen enz.

Er zijn ook wel wat vage berichten (krant enzo) van dieren die in kuilen lagen op windstille dagen en gestikt waren.

Er zijn meerdere gassen die het kunnen. SF6 is een heel duidelijk voorbeeld en soms wordt die ook op TV vertoond. ( In een soort aquarium)

Ook verlaten boten in de Birmuda-driehoek worden vaak toegeschreven aan verdringing van lucht door oa methaangas.

De strijdgassen in de eerste Wereldoorlog, zoals Chloor enz., zijn ook een voorbeeld. Door de verschillende partijen werden gasgranaten gebruikt tegen de loopgraafsoldaten en ze hielden de wind scherp in de gaten.

Zo zijn er nog vele voorbeelden, maar ik denk dat het uitvoerig genoeg was.



Kortom verdringing is echt wel mogelijk.
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Zuurstofverdringende gassen

Korte samenvatting: Ja, het gaat niet om verdringing van zuurstof maar om verdringing van lucht... op microschaal bestaat zuurstofverdringing echter wel:

Namelijk in je lichaam in je rode bloedcellen.

Die binden graag zuurstof maar nog liever koolmonoxide of blauwzuur.

Als die laatste stoffen aanwezig zijn én er is ook voldoende zuurstof zul je toch stikken.

Berichten: 1.816

Re: Zuurstofverdringende gassen

Dan is er ook nog het napalm effect. Als die bommen ploffen, onttrekt het tijdelijk alle zuurstof is een straal van ca 100 - 150 m of misschien wel meer.

Verder gebeurt het ook in het water, als algen gaan rotten, dan wordt het water snel zuurtstofloos en sterven de vissen enz en masse.
LiA

Berichten: 1.379

Re: Zuurstofverdringende gassen

Zuurstofverdringing is nooit volledig. Soms moet je een reducerend gas nemen in plaats van een verdringend gas als stikstof of argon.

Het bekendste reducerende gasmengsel is "schutgas", bestaande uit 90% stikstof en 10% waterstof. Dit mengsel kun je gebruiken als atmosfeer in een oven om bijvoorbeeld een metalen voorwerp enige uren tot 200o C. te verhitten zonder dat het oxydeert.

Je kunt dit schutgas ook voor chemische reakties gebruiken zonder het risico van een knalgasexplosie. Ik geloof dat je dit gasmengsel in een gasfles kunt kopen. Zelf mengen is riskant. Want je kunt eventueel een mengfout maken.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer