Springen naar inhoud

Licht en kleur

• Log in om te kunnen reageren

Roosje2

Roosje2

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 september 2008 - 19:58

Ik ben aan het onderzoeken waarom een bepaald soort atoom een bepaalde kleur geeft als hij in een vlam wordt gehouden.
Ik vind veel informatie over dat die kleur karakteristiek is voor een bepaald atoom, maar nergens kan ik echt vinden waarom nou juist die kleur, en niet een andere. Ze beginnen uit te leggen over emissie, en dat snap ik nu, maar dat legt nog steeds niet uit waarom een bepaald atoom een bepaalde kleur geeft en niet een andere kleur. Ik hoop dat iemand hier me verder kan helpen.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

epiphonix

epiphonix

• >250 berichten
  • 915 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 september 2008 - 20:35

Kleur is licht.

Licht is energie.

Vanwaar komt die energie dan? Van het "terugvallen van een elektron in zijn oorsponkelijke positie".

Een atoom kan worden "aangeslagen" als er energie (zoals warmte) wordt aan toegevoegd. Dan komt een elektron (van de buitenste schil) in een hogere baan terecht. Daarna valt dit elektron terug naar zijn oorspronkelijke positie. En die afstand die overbrugd wordt, komt overeen met een bepaalde energie-inhoud, dit zien we dan omdat er (soms) een kleurtje wordt uitgezonden.

Waarom zijn ze dan verschillend per atoom? Wel, omdat die afstand dat het elektron terug aflegt, om de oorspronkelijke positie terug te bereiken, voor élk atoom anders is. Andere afstand = andere energie = andere golflengte van een (licht)golf = ander kleurtje.

Veranderd door epiphonix, 17 september 2008 - 20:36

Roosje2

Roosje2

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 september 2008 - 20:38

dankje :) Is dit ergens terug te vinden in het spectrum van het atoom?

epiphonix

epiphonix

• >250 berichten
  • 915 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 september 2008 - 13:58

Het spectrum van het atoom beschrijft de golflengtes die worden uitgezonden.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures