Springen naar inhoud

aluminium etsen


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Painter

    Painter


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 september 2008 - 09:09

In aluminium kan je goed krassen,omdat het metaal niet hard is.
Met welk zuur kan je de ingekraste tekening op het verniste plaatje het beste etsen?
De aanhechting van inkt op de plaat werkt niet zo goed als bij zink.
Ik bedoel de inkt ,die ik later op de plaat breng,als de tekening al ingeŽtst is in de plaat.
Kan ik het oppervlak van de aluminiumplaat met een bepaalde stof bewerken?
De lijnen van de groeven drukken wel goed af. [STKM]

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

hzeil

    hzeil


  • >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 september 2008 - 11:05

U wilt dus een aluminiumets maken in plaats van het meer bekende etsen van koper of zink. Ik maak uit Uw post op dat U het metaal eerst bedekt met een vernis laag en daarna de vernislaag inkrast. Daarbij krast U alleen in het vernis of in het vernis en het metaal tesamen? En heeft aluminium voor U een voordeel boven zink?

Er zijn veel aluminiumlegeringen. Maar uit Uw werkwijze maak ik op dat U het beste een metaal uit de 1000-serie kunt nemen. Dus laaggelegeerd, bijna zuiver metaal. Daarop kunt U het gemakkelijkste een pseudoboehmiet laag aanbrengen. Die kan zorgen voor goede hechtingen. Zowel van het vernis als later van de inkt. Deze laag maak je bijv. door dompelen in een mengsel van zwavelzuur en waterstofperoxyde. Het metaal wordt daarbij nauwelijks aangetast.

Ik betwijfel of je na het inkrassen het metaal goed kunt etsen met een zuur.. Ik denk dat het etsproces daarbij geblokkeerd wordt door aluminiumoxyde. Bij een zink-ets heb je geen last van oxydevorming.

Je kunt voor het inetsen van de tekening m.i. het beste een 10 a 20 %-ige NaOH oplossing nemen. Dat moet wel voorzichtig gebeuren om de vernislaag te sparen.
Als na het inkrassen de inkt niet goed wil hechten kunt U de behandeling met zwavelzuur en waterstofperoxyde nog een keer herhalen om wat meer oxyde in de kras te krijgen.
Het blijft dus uitproberen. Eventueel met ultrasone agitatie. Als U volhoudt wordt het misschien wel wat en heeft U een nieuwe werkwijze ontwikkeld.
Maar U moet wel aangeven wat de voordelen van Al etsen zijn boven het heel gemakkelijke zinketsen. Wilt U fijnere details afdrukken? Misschien moet U daarvoor dan toch nog overgaan op koper.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

#3

Echtepino

    Echtepino


  • >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 september 2008 - 07:43

Aluminium etsen gaat ook goed met Fe(III)chloride.
Zoek op dit forum of kijk hier:
Edinburg Etch





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures