Springen naar inhoud

concentraties kalium / nitraat

• Log in om te kunnen reageren

michael15

michael15

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 september 2008 - 15:05

We willen gaan onderzoeken wat het effect van kalium en nitraat is op de groei van tuinkers.
Om dit te onderzoeken gaan we een bepaalde hoeveelheid nitraatstikstof en een bepaalde hoeveelheid Kaliumoxide aan de bodem toevoegen.
Om een richtlijn te hebben van de concentratie hebben we gekeken hoeveel er van die stoffen in het plantenvoedsel POKON zit:
- 7,0 % kaliumoxide (oplosbaar in water)
- 2,9 % nitraatstikstof (oplosbaar in water)
Van deze POKON moet je dan weer 10 ml in 1 Liter water oplossen.
Je gebruikt dan dus: 0,7 ml kaliumoxide per liter en 0,29 ml Nitraatstikstof per liter.

We hebben echter geen idee hoe we deze Kaliumoxide oplossing en Nitraatstikstof oplossing moeten gaan maken. Ook welke molariteit we voor deze twee stoffen moeten gebruiken weten we niet.

We willen ook het effect van Auxine op de groei van tuinkers gaan onderzoeken. Maar ook daarvan weten we niet hoever we deze moeten gaan verdunnen.

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp! :D

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 september 2008 - 18:56

Tja, je kunt geen oplossing van alleen positieve of van alleen negatieve ionen maken. Dus alleen kalium zal inderdaad niet gaan. Je moet dus een negatief ion erbij doen....

Hetzelfde maar dan omgekeerd geldt voor nitraat.

Natuurlijk wil je dan dus een tegenion uitkiezen dat geen effect heeft op de plant? Yikes....

patrickvda

patrickvda

• >100 berichten
  • 229 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 september 2008 - 21:14

planten hebben voor zover ik er iets van ken inderdaad potas of kalium als oxide nodig, maar kalium, wordt weergegeven als K2O , dus moet ge eerst uitrekenen hoeveel kalium er in die 7 % zit (goochelen met molmassa en %) en dan kun je een kalium-oplossing maken die de gevraagde hoeveelheid aan k bevat.
meestal komt het produkt KNO3 hiervoor inaanmerking, en dan heb je direct de stikstofbijdrage uit het nitraat, dat je moet berekenen op een identieke manier (NO3 weegt ... gram=...mol... bevat ....mol stikstof ..komt overeen met ....g

ik hoop dat mijn uitleg een beetje duidelijk, maar vooral correct is. is er iemand die mij kan bijstaan?

patrickvda

patrickvda

• >100 berichten
  • 229 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 september 2008 - 21:36

Oh ja, was ik nog vergeten: neem geen KCl want chloor is giftig voor plantjes.
bedenk ook dat planten meer dan kalium en stikstof nodig hebben. Zo is er ook fosfor als P2O5 en calcium en magnesium en spore-elementen die nodig zijn om te groeien, want anders vrees ik dat jullie plantjes direct voedinsgebreken gaan vertonen (van het een teveel, van het ander te weinig, en door deze wanverhouding zijn ze dan niet meer in staat om de nodige ionen op te nemen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 september 2008 - 23:19

Je zou daarom beter van een standaardoplossing uit kunnen gaan van spul dat in pokon zit, en vanuit dat gaan variŽren.

patrickvda

patrickvda

• >100 berichten
  • 229 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 september 2008 - 22:26

lijkt mij inderdaad geen slecht idee om dat pokon als standaard te gebruiken. Ik denk echter dat het voor verdunningen geen probleem is, maar als men wil nagaan wat het effect is van een dubbele of drievoudige hoeveelheid aan meststof, dat men dan in de problemen komt te zitten. Je kan niet zomaar dat pokon gaan uitdampen om per volumeenheid meer meststof (lees N-P-K ) te hebben.

Bedenk ook dat het effect van verdunning niet direct zichtbaar zal zijn op de plantengroei, omgekeerd zal een teveel aan bemesting ofwel resulteren in plotse groei,ofwel in "verbranding van de plant.

hoe dan ook, een uitgebreide proefopzet kan wel iets aan het licht brengen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 september 2008 - 22:33

Maar je kan wel kaliumnitraat of -diwaterstoffosfaat erindoen met extra water zodat de concentratie van het andere anion lager wordt.

Overigens is de aanduiding van de molecuulformules op de zak pokon nogal verwarrend. Ik hoop dat je snapt dat je nooit kaliumoxide en fosforpentoxide in water zal vinden.

Veranderd door FsWd, 21 september 2008 - 22:35

michael15

michael15

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 september 2008 - 14:37

Allemaal heel erg bedankt voor jullie hulp!:D
Onze docenten hebben echter gezegt dat we beter een plantenvoedsel (bijv. pokon) toe kunnen voegen en daarin kalium/fosfor of nitraat vervangen door een andere stof. Deze stof waarmee je hem vervangt mag dan geen invloed hebben op de plantengroei, waardoor je hem goed kunt vergelijken met het plantje met de plantenvoedsel waar alle stoffen nog inzitten.
Dit brengt nieuwe problemen met zich mee.:
Zo is 't heel moeilijk te achterhalen welke stoffen er precies in pokon zitten, waardoor we misschien beter met een andere plantenstof kunnen werken.
Ook kunnen we nergens vinden hoe we nitraat/fosfor en kalium kunnen vervangen door welke anders stof dan ook...

We hopen dat jullie ons net zo goed als de eerste keer verder kunnen helpen! We komen namelijk nu echter niet verder...:S
Alvast bedankt!:D

Veranderd door Michael15, 29 september 2008 - 14:40

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures