[scheikunde] Oplosbaarheid

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 50

[scheikunde] Oplosbaarheid

Ik heb eigenlijk twee vragen:

1. In mijn uitwerkingenboek staat: "Tetrafluoretheen is een apolaire stof. Het molecuul bevat wel 4 polaire C-F bindingen, maar door de drie-omringing rond elk van de C atomen is het een vlak molecuul met hoeken van 120 graden. Het molecuul is derhalve symmetrisch en heeft geen netto dipoolmoment. Het lost daarom niet goed op." Mijn vraag is nu: mag ik hieruit de conclusie trekken dat ieder symmetrisch molecuul niet goed oplost? Hoe zit het bijvoorbeeld met 1,5-dipentanol?

2. "Ondanks dat 1-Octanol een O-H groep heeft, is de koolstofstaart lang waardoor het hydrofobe karakter overheerst. De stof lost niet op." Vanaf welke grootte mag je dan zeggen dat het hydrofobe karakter overheerst? is dat bijv. ook al bij 1-butanol?

Alvast dank! :)

Berichten: 677

Re: [scheikunde] Oplosbaarheid

1. Tetrafluoretheen is inderdaad apolair, maar 1,5-dipentaandiol is wel degelijk polair. Het immers geen rigide molecule, maar kan door rotaties rond C-C bindingen verschillende vormen of conformaties aannemen. Bijgevolg is het dipoolmoment niet nul. (Een berekening geeft een dipoolmoment van 2,1 Debye). Tetrafluoretheen heeft een koolstof-koolstof dubbele binding waarrond geen rotatie mogelijk is.

2. Enkele oplosbaarheden van mono-alcoholen in water (in g/100 mL)

methanol: mengbaar

ethanol: mengbaar

1-propanol: mengbaar

1-butanol: 7,9

1-pentanol: 2,3

Reageer