Springen naar inhoud

nitriet-gehalte in aquariums verminderen

• Log in om te kunnen reageren

jillbocklandt

jillbocklandt

• >25 berichten
  • 40 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 september 2008 - 15:43

Hoe kan je het nitriet-gehalte in een aquarium verminderen als het al zover zit dat het je vissen kan doden? Er zijn al levende bacteriŽn aan toegevoegd maar dat brengt niets op net als water verversen. Misschien weten jullie iets :oops:
is voor mijn schoonzus

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 september 2008 - 20:48

Het lijkt me dat een aquariumforum meer kan helpen hier, maar verversen lijkt me de ultieme oplossing. Als dat niet werkt moet je echt eens naar je kraanwater laten kijken....

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 september 2008 - 12:29

Er zijn drie dingen die je kunt doen als je al zo hoge waarden hebt die je vissen kunnen doden:
1- Water verversen;
2- Water verversen;
3- Water verversen.
En dit in volgorde van belangrijkrijkheid.
Als de waarde weer redelijk is kun je denken over goede beluchting, bacteriŽn en andere zaken.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 september 2008 - 16:17

Ik ben het helemaal met Echtepino eens.

Verversen MOET je nitrietwaarde verlagen, dat kan niet anders.

Na dat verversen moet je eens kijken naar je filter en waterhuishouding, want als dat nitrietgehalte echt zo hoog is, dan is er in die huishouding iets hartstikke verkeerd.

Maar nog iets anders. Geen hoog nitriet zonder hoog nitraat. Wat is je nitraatgehalte? Dat moet echt nog veel hoger zijn dan het nitrietgehalte.
Als dat niet zo is, dan moet je eens een andere nitrietmeetkit kopen.
Is het zo dat er al vissen dood zijn? Of is het zo dat je een nitrietgehalte meet waaraan vissen dood kunnen gaan (maar er is er nog geen doodgegaan)?
Ik ben ook af en toe actief op een aquariumforum (ik heb zelf een aquarium en een tuinvijver), en kom daar nogal eens tegen dat mensen klagen over een hoog nitrietgehalte maar weinig nitraat vinden. Zelfs in kraanwater meten ze al veel nitriet. Dat kan gewoon niet. Dan klopt die meetkit gewoon niet.
Als je nitraatgehalte onder 40-50 mg/l ligt en je vissen leven er wel bij, dan zou ik over dat nitriet geen zorgen maken.

Jor_CF

Jor_CF

• >250 berichten
  • 840 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 september 2008 - 17:15

En nitriet kun je toch eventueel oxideren met waterstofperoxide (3% in de Kruidvat)? Dus een klein beetje aan het aquarium toevoegen. Ik heb echter geen idee of dit andere factoren beinvloed.

koekoek1

koekoek1

• >250 berichten
  • 316 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 september 2008 - 19:25

Misschien heeft je schoonzus hier wat aan:
Beetje oud, maar toch...

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures