[scheikunde] Infraroodspectra's

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[scheikunde] Infraroodspectra's

Hallo,

voor mijn labjournaal moet ik vragen ter voorbereiding beantwoorden. Nu willen ze dat we de infraroodspectra's opzoeken van een aantal stoffen. Ik heb 4 van de 6 stoffen via de NIST database kunnen vinden, alleen cocaine HCl en morfine HCl kan ik niet vinden. Heeft er iemand een idee hoe ik hier aan kan komen? Ik heb ook al in boeken in de bibliotheek gekeken, maar ook daar zonder resultaat.

Alvast bedankt!

Berichten: 48

Re: [scheikunde] Infraroodspectra's

1. Ga naar startpagina.nl, tiep 'cocaine IR' in de zoekmachine, selecteer 'plaatjes (Google)' en klik op 'zoeken'. Kies een spectrum uit en controleer of dat een plaatje van cocaïne HCL is.

2. Ga naar startpagina.nl, tiep 'morphine IR' in de zoekmachine, selecteer 'plaatjes (Google)' en klik op 'zoeken'. Kies een spectrum uit en controleer of het een IR-spectrum van morphine HCL is.

Daarmee is maximaal vijf minuten werk gemoeid.

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: [scheikunde] Infraroodspectra's

Weet je de structuurformules? Dan kan je op internet hele mooie sites vinden waar je deze spectra kan laten voorspellen. Dacht dat dit ook in Chemsketch (hoop dat ik het goed schrijf) kon doen. Hieronder een paar handige links die een collega van mij via google heeft gevonden:

Spectra Database voor Organische Stoffen

Handige FTIR informatie en links

Hoop dat je hier een beetje verder mee kan.

Groeten!

Berichten: 147

Re: [scheikunde] Infraroodspectra's

Op de site van SDBS kun je erg veel data vinden:

http://riodb01.ibase.aist.go.jp/sdbs/cgi-b...ex.cgi?lang=eng

De zoekopties zijn niet echt gebruiksvriendelijk, maar met de juiste zoektermen moet het lukken (gebruik IUPAC namen en % voor wildcards).

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: [scheikunde] Infraroodspectra's

jorgensw schreef: Op de site van SDBS kun je erg veel data vinden:

http://riodb01.ibase.aist.go.jp/sdbs/cgi-b...ex.cgi?lang=eng

De zoekopties zijn niet echt gebruiksvriendelijk, maar met de juiste zoektermen moet het lukken (gebruik IUPAC namen en % voor wildcards).
Dat is dus de eerste link die ik had opgegeven ;) maar goed dat geeft aan dat ik in de goede richting zat :P

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Infraroodspectra's

Bedankt voor de tips!

Ik heb het gevonden:)

Reageer