[scheikunde] methylsalicylaat uit Bergthee

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] methylsalicylaat uit Bergthee

Ik zit in 5havo, en ik ben bezig met mijn profielwerkstuk over de synthese van Aspirine. Om mij niet te beperken tot de reactie van salicylzuur to acetylsalicylzuur, ben ik van plan om methylsalicylaat uit bergthee te halen. Vervolgends ben ik van plan om er mee door te gaan tot aspirine.

Na veel zoeken op google en dit forum ben ik al heel wat weizer geworden, maar er is een ding waar ik niet uit kom, en alle hulp is welkom!!!

Er is iemand die een foto-beschrijving van de Stoomdestillatie van methylsalicylaat uit bergthee op internet heeft gezet.

Link:http://www.nvon.nl/files/oud/nvox/aan_e ... rgthee.pdf

Ik vraag mij af of het methylsalicylaat wat ik verkrijg zuiver genoeg is om uiteindelijk acetylsalicylzuur van te maken?

Aan het einde zegt deze man "Verdere zuivering is mogelijk middels extractie met organische oplosmiddelen." Kan iemand mij vertellen hoe ik dat kan doen?

Alle tips zijn welkom!!,

Kroeltjes

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] methylsalicylaat uit Bergthee

Welkom op het chemieforum!

In dit document staat een gedetailleerdere isolatie en hydrolyse, al voeren ze de stoomdestillatie op iets simpelere wijze uit. Het methyl salicylaat wordt uit het ruwe stoomdestillaat geëxtraheerd met dichloormethaan. De mate van zuiverheid lijkt in dat experiment voldoende voor de hydrolyse. Aangezien je het salicylzuur mbv kristallisatie nog zuivert zullen kleine verontreinigingen in je methyl salicylaat waarschijnlijk niet voor problemen zorgen. Eventueel zou je de zuiverheid van je geïsoleerde methyl salicylaat met GC, HPLC of NMR nog kunnen bepalen.

Het is in ieder geval een goed gedetailleerd voorschrift voor het experiment wat je uit wilt voeren.

Berichten: 2

Re: [scheikunde] methylsalicylaat uit Bergthee

Bedank drQuico,

Ik denk dat ik hier een heel stuk verder mee kom!!

Ik was in mijn zoektocht al een paar keer bij dit document terecht gekomen, maar had het blijkbaar niet begrepen.

kroeltjes

Reageer