Dibutylftaalzuur

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 316

Dibutylftaalzuur

Goedendag allemaal.

Ik ben van plan om dibutylftalaat te maken, maar ik kan geen synthese in de literatuur vinden.

Weet een van jullie er misschien een?

Ik heb tot nu toe deze reactie vergelijking zelf bedacht, maar dan heb ik natuurlijk geen katalysatoren en dergelijke.

2 * 1-butanol + ftaalzuur -> dibutylftalaat

Ik gebruik een overmaat alcohol (20:1)

Hierdoor reageert bijna al het ftaalzuur tot dibutylftalaat.

Weet er daarom nog iemand een manier om deze stoffen te scheiden?

Ik dacht persoonlijk eraan om de oplossing droog te maken met HCl of Mg(OH)2 en daarna de rest in chloroform op te lossen zodat de butanol in de chloroform oplost en je het dibutylftalaat overhoud uit de oplossing.

Alvast bedankt,

Kees

Edit: ONGELOOFLIJK stomme fout verbeterd

Berichten: 840

Re: Dibutylftaalzuur

De ester heet dibutylftalaat ;-)

Drogen doe je over het algemeen niet met magnesiumhydroxide of HCl. Hoe wilde je dan drogen met HCl? Met het gas? Of met de oplossing in water (zoutzuur) ? Zoutzuur werkt sowieso niet. Ik heb geen ervaring met HCl-gas.

Ik zou magnesiumsulfaat gebruiken om te drogen, werkt snel en effectief. Voordat je droogt, zou ik eerst wassen met een natriumbicarbonaat-oplossing om eventueel ftaalzuur in oplossing te reageren tot het mono- of dinatriumzout van ftaalzuur, wat vervolgens in de waterlaag (de natriumbicarbonaat-oplossing) zal oplossen.

Na dat drogen en scheiden van ftaalzuur, zou ik gewoon je butanol wegdestilleren (of rotatieverdamper?). Dit kookt bij 117 C, terwijl de ester kookt bij 340 C.

Ik weet echter niet of je op deze manier ook de product zuivert van eventueel monobutylftalaat (waar er slechts een zuurgroep verestert is). Ik denk dat het bij het wassen met natriumbicarbonaat naar de waterlaag gaat, maar ik weet niet of die ene zuurgroep sterk genoeg is om te reageren met HCO3-.

Berichten: 316

Re: Dibutylftaalzuur

Waar zit je?

Dan mag je me het uitleggen :D

Berichten: 840

Re: Dibutylftaalzuur

Thuis.

Stond met de bus in Rotterdam 1 uur in de file, dus ging weer terug , omdat naar Uni gaan nog maar weinig zin had. Voortaan fietsen ! :P

Berichten: 216

Re: Dibutylftaalzuur

Ik denk niet dat je bang hoeft te zijn voor het monobutyl-ftalaat als je zo'n grote overmaat alcohol gebruikt, gewoon goed de tijd geven. Heb je de mogelijkheid om het verloop te volgen met bijvoorbeeld TLC?

Vormt butanol geen azeotroop met water? In dat geval zou je het evenwicht naar rechts kunnen duwen door je azeotroop af te dampen.

Berichten: 316

Re: Dibutylftaalzuur

Dat klopt, maar dat is in dit geval een niet heel grote factor aangezien ik 1:20 gebruik. (0,05 mol ftaalzuur en 1,0 mol 1-butanol)

Ik heb helaas geen mogelijkheid voor TLC, maar ik heb nu een tijdsduur staan van 3 uur. Dit is losse vinger werk, aangezien ik in de literatuur niets heb gevonden.

Is deze 3 uur genoeg, of moet ik dat verhogen naar 5 uur?

Berichten: 216

Re: Dibutylftaalzuur

Is die 3 uur met of zonder afdampen van je water? Als je afdampt en genoeg katalysator gebruikt (5ml zwavelzuur ofzo) lijkt 3 uur me voldoende. Ook zonder water af te dampen, maar dan krijg je een iets lagere yield. Ik denk dat als je drie keer goed wast met ruim bicarbonaat je al het zuur er uit kunt krijgen, dus ook je eventuele mono-butylftalaat.

Berichten: 316

Re: Dibutylftaalzuur

Het is zonder afdampen met water. Het water haal ik eruit door te drogen met MgSO4. Dat wassen was ik al van plan ja. Zo gaat al het zuur in de waterige laag als natriumzout.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Dibutylftaalzuur

Misschien een idee om je uitgangsstoffen ook op deze manier te drogen en je glaswerk in een droogstoof. Zo begin je de reactie iig zonder water, iets wat de yield alleen maar omhoog trekt :)

Berichten: 316

Re: Dibutylftaalzuur

Dat vind ik wel een goed idee ja. Dank je wel.

Reageer