Springen naar inhoud

[scheikunde] Verdelingsconstante

• Log in om te kunnen reageren

Bardiee

Bardiee

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 september 2008 - 13:38

Geachte Meneer/mevrouw,

Wij hebben deze week een praktische opdracht voor sk uitgedeeld gekregen. Met als doel: bedenk een methode om de verdelingsconstante te bepalen van jood over water en een organisch middel.

Kan iemand ons misschien op weg helpen hoe we dit zouden kunnen aanpakken?
Welk organisch middel kunnen we gebruiken?
Jood is een apolaire stof dus we hebben ook een andere apolaire stof nodig als organisch middel, maar welke is handig om te gebruiken?

Alvast bedankt!

Vr. gr.

B.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

koekoek1

koekoek1

• >250 berichten
  • 316 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 september 2008 - 13:39

Sorry:
Het forum is geen huiswerkmaakforum.
Google eens en zeg ons wat je daarna nog niet snapt.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 23 september 2008 - 13:47

Sorry:

Mja, maar je hoeft niet te overdrijven [-X... een zetje in de goede richting is zeker wel mogelijk zonder de opdracht voor te doen. Op deze manier reageren schrikt alleen maar af.

Bardiee: ik zou beginnen met eens uit te zoeken wat een verdelingsconstante is (hoe wordt hij uitgerekend?), en je moet een manier verzinnen om te bepalen hoeveel jood er in de ene of de andere fase zit. Wat betreft dat laatste zou je je eens kunnen bedenken dat jood nogal een duidelijk kleurtje heeft.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Bardiee

Bardiee

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 september 2008 - 13:48

Sorry:

Nou ik heb al beetje rondgesneust op dit forum. En daar kwam een vraag van Pied tegen ook over de verdelingsconstante. Hij moest bepalen wat de verdelingsconstante is tussen kaliumjodide en wasbenzine. Dat is minder moeilijk want dan voeg je aan de kalium jodide bijvoorbeeld 0,3 gram Jood toe. Je zorgt dat het goed oplost. Vervolgens doe je 100 ml KI-opl en 100 ml wasbenzine in een scheitrecht. Je schud en ontlucht 10 keer. Daarna laat je de KI-opl. uit de scheitrechter lopen in een bekerglas. Dan voer je een titratie uit met natriumthiosulfaat in een buret, om te bepalen hoeveel jood er nog in de kalium jodide opl aanwezig is. Als je dat aantal weet; trek je dat van het totale aantal af en je weet de hoeveelheid jood in wasbenzine. Nu alleen nog de molariteit uitrekenen, delen op elkaar en je bent klaar.

Maar hoe doe je verdelingsconstante van jood of water. Jood is een vaste stof, water vloeibaar. Doe je dat gewoon opdezelfde manier als Pied in zijn onderzoek heeft gedaan?

koekoek1

koekoek1

• >250 berichten
  • 316 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 september 2008 - 13:52

Sorry bardiee
Het was niet mijn bedoeling om zo over te komen, maar blijkbaar deed ik dat toch.
Om het goed te maken:

Wikipedia is voor een schoolopdracht goed genoeg.
Jood
Hierin staan al 3 leuke oplosmiddelen.

Verdelingsconstante heb ik in het Engels voor je, maar probeer die zelf eerst te vinden

Bardiee

Bardiee

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 september 2008 - 14:01

Sorry bardiee
Het was niet mijn bedoeling om zo over te komen, maar blijkbaar deed ik dat toch.
Om het goed te maken:

Wikipedia is voor een schoolopdracht goed genoeg.
Jood
Hierin staan al 3 leuke oplosmiddelen.

Verdelingsconstante heb ik in het Engels voor je, maar probeer die zelf eerst te vinden

ik begrijp ook wel dat jullie niet alles willen voorkauwen, dat is ook niet mijn bedoeling. Als je er zelf over nadenkt en je komt tot een goed besluit geeft dat vaak veel meer voldoening. Maargoed. ik las de vraag net nog een keer en ik denk dat ik hem nu al beter begrijp.

De verdelingsconstante: is de verhouding tussen de I2-concentratie in de ene stof (in water dus) en de I2-concentratie in een organisch middel.

We lossen het jood dus op in water. En doen daarna de oplossing van jood in water en het organisch middel in een scheitrechter. Daarna titratie uitvoeren zodat je het aantal mol jood in water en het aantal mol jood in het organisch middel kunt uitrekenen.

[I2(organische stof)]
Kv = [I2(water.)] Deel streep lukte even niet.

De 3 leuke oplosmiddelen zijn zeker:
- hexaan
- pentaan
- heptaan

Omdat alle 3 de stoffen apolair zijn net als jood.

Jood is een moleculair stof, heeft dus vanderwaalsbindingen en is apolair. Wil jood zich verdelen in het organisch oplosmiddel dan moet de stof ook apolair zijn toch?

Veranderd door Bardiee, 23 september 2008 - 14:14

koekoek1

koekoek1

• >250 berichten
  • 316 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 september 2008 - 14:09

Ja inderdaad.
Hier staat het in het Engels:
Verdelingsconstante

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 september 2008 - 14:16

Zoals gezegd heeft jood een kleur. Er bestaan apparaten die je kunnen zeggen "hoeveel" kleur iets bevat. Kun je iets met deze cryptische omschrijving? :P

Bardiee

Bardiee

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 september 2008 - 14:18

kunt u niet een iets duidelijkere tip geven. De manier die ik beschreef in me vorige reactie(s) is die niet juist? Of wel?

Veranderd door Bardiee, 23 september 2008 - 14:28

koekoek1

koekoek1

• >250 berichten
  • 316 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 september 2008 - 14:24

Zoek eens op wet van Lambert-Beer.
Dan snap je hoe het werkt, en heb je een apparaat [!]

tequila boy

tequila boy

• >1k berichten
  • 1490 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 september 2008 - 14:29

dan even een ijklijntje bouwen en dan je monster meten [|:-)]

Bardiee

Bardiee

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 september 2008 - 14:29

Dan snap je hoe het werkt, en heb je een apparaat [!]

oke

Bardiee

Bardiee

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 september 2008 - 14:32

Dan snap je hoe het werkt, en heb je een apparaat  [!]

oke

De wet van Lambert-Beer relateert de absorptie van licht aan de eigenschappen van het materiaal waar het licht doorheen reist.

Wat heeft dit nou te maken met het bepalen van de verdelingsconstante van jood over water en een ander organisch middel. Het gaat niet over de absorptie van licht.

tequila boy

tequila boy

• >1k berichten
  • 1490 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 september 2008 - 14:33

je zult de concentratie in je oplossing moeten bepalen lijkt mij?
met behulp van UV/Vis is dit heel makkelijk te doen [!]

koekoek1

koekoek1

• >250 berichten
  • 316 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 september 2008 - 14:34

Als je weet hoeveel licht er door heen gaat kun je ook een door jou bepaalde hoeveelheid jood in een hoeveelheid oplosmiddel doen en daarvan de absorptie meten (zie tequilas post)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures