NEN-EN 14175

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 53

NEN-EN 14175

Hallo allemaal,

Ik vroeg me af of de mensen hier op het forum er baat bij hebben als er nen-voorschriften op het forum geplaatst worden.

Ik wil weten of er vraag is naar dat soort voorschriften.

Nou ik hoor het wel.

groeten
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Berichten: 242

Re: NEN-EN 14175

Er is vooral vraag naar nen-normen over vitaminebepalingen uit voedsel.

door ondergetekende 8-[

Maar ik weet niet of die normen op het forum geplaatst mogen worden...

:oops:

Afbeelding

Groetjes,

Rick

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: NEN-EN 14175

Er zullen zeker mensen zijn die er baat bij hebben, maar aangezien je er normaliter voor moet betalen vermoed ik dat we problemen krijgen met NEN als je ze hier online gaat plaatsen...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: NEN-EN 14175

Dat weet ik wel zeker... :oops:

Er zit copyright op alle normen.

Berichten: 15

Re: NEN-EN 14175

Ik weet dat ook heel zeker.

We moesten voor project een twee practica uitvoeren aan de hand van ISO / NEN

Die twee normen kostten 200 euro samen.

En op elke bladzijde stond dat ie copyright is.

Daarnaast worden ze onder licentie verstrekt. Wij kregen de digitale PDF versies, en die mochten maar op één stand alone pc draaien. Als ze op netwerk willen zetten moet daar voor betaald worden anders is dat streng verboden.

En aangezien de prijzen is dit en serieuze aangelegenheid.

Groetjes Johan

Gebruikersavatar
Berichten: 53

Re: NEN-EN 14175

ik vind het ook heel jammer dat er een copyright erop staat...
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: NEN-EN 14175

Heel veel normen internationaal zijn op deze manier beschermd. Daarmee worden ze ook bekostigd.

Berichten: 12

Re: NEN-EN 14175

Ik heb interesse in een bepaalde norm, geldt dit aanbod nog?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: NEN-EN 14175

Het aanbod waar jij op doelt, geldt niet. Het is verboden NEN-normen voor anderen te copiëren. Op NEN-normen zit copyright.

Als je een analysemethode zoekt: er zijn op www.vito.be veel Belgische genormeerde methoden te downloaden, zonder kosten. Deze methoden wijken in de praktijk niet af van NEN-normen.

Berichten: 2

Re: NEN-EN 14175

Ik ben erg geinteresseerd in NEN-EN 14175 betrefd zuurkasten. Het is jammer dat deze niet vrij verkrijgbaar zijn!! Je moet toch weten waar jeje eigen aan moet qua regels.

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Marjanne: Door het plaatsen van deze vraag in een nieuw topic doe je aan dubbelposten. Dat mag niet. Ik heb je vraag daarom in dit topic samengevoegd.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: NEN-EN 14175

De regels waar je je aan moet houden voor wat betreft een zuurkast staan in de ARBO-wet. Die is vrij verkrijgbaar, als het goed is zelfs downloadbaar via internet.

In de NEN-EN 14175 staan die regels volgens mij niet genoemd. In NEN-normen staat geen regelgeving. In deze norm vind je regels hoe je zuurkasten moet monteren, inrichten en hoe je ermee moet werken.

Edit: ik moet dit iets nuanceren. In NEN-EN 14175-2 blijken inderdaad eisen aan zuurkasten te staan. Maar ik blijf erbij: die moeten in ieder geval staan in de ARBO-wet. In NEN-normen staat geen regelgeving van de overheid.

Reageer