chemische vs medische

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

chemische vs medische

hallo,

Ik zit nu in het 2de jaar van analisten opleiding (niveau 4)

en binnenkort moet ik kiezen of ik de chemische of medische kant op wil..

Wat zijn nou de voordelen van chemische en wat van medische ? en wat zouden jullie mij adviseren ?

Ik vind chemische leuk om te doen, maar ik snap er vrij weinig van. Vooral als ik na afloop moet gaan rekenen of reactie vergelijkingen op moet stellen.

Medische vind ik ook leuk om te doen (wel minder dan chemische). En dat snap ik allemaal erg goed, maar het lijkt me niets om later heel de dag met bacterien te werken.

En ik weet ook wel dat dit niets uit hoort te maken.. maar met chemische verdien je wel beter.. en dat vind ik toch best belangrijk.

bijvoorbaat dank Groetjes

Berichten: 774

Re: chemische vs medische

Je moet misschien ook eens rondhoren naar je job van later.

Maar ik denk dat je met beide diploma's of afstudeerrichtingen wel zowel in de chemische als medische terecht kan, zonder veel problemen.

Gebruikersavatar
Berichten: 241

Re: chemische vs medische

Beste,

ik heb zelf een medisch laborantendiploma zoals we dat in de volksmond zeggen. Waar ik allemaal heb gewerkt met hetzelfde diploma? aan de universiteit op virussen, aan de universitait op antibiotica en bacterien, als verantwoordelijke kwaliteitscontrole reagentia en bacteriologische voedinsbodem, in de klinische biologie omtrent hemoglobineA1C analyses, in de tuinbouw als verantwoordelijke voor plantenvoeding, als verantwoordelijke voor bestelling van chemicalien en verantwoordelijk voor chemisch, biologisch afval. Zoals je ziet: staar U niet blind op dat aspect "medisch" want uiteindelijk moet je toch bewijzen wat je waard bent.

Berichten: 2

Re: chemische vs medische

bedankt voor al uw reacties.. hier heb ik wel veel aan.. alleen als ik dan later zeg maar reactievergelijkingen moet kennen of periodiek systeem ... en ik ga medische doe dan zal dat niet lukken.. word dit ook veel in de praktijk gebruikt ?

Gebruikersavatar
Berichten: 241

Re: chemische vs medische

De theotische kennis van school moet zowieso gekend zijn om uw diploma te behalen, maar anderzijds, in bepaalde sectoren is de kennis van reactievgl n ver te zoeken, vanwege de ver doorgedreven automatisatie qua aparatuur.

verdunningen,verdunningsfactoren, molmassa molariteit zijn echter begrippen "parate kennis". dit MOET gekend zijn.

de kennis, gevarenkennis toxiciteit van bepaalde stoffen MOET gekend zijn . alleen al omdat je niet zomaar 2 produkten mag samengieten. (BOEM!!) U begrijpt.... .

Periodiek systeem ?? als je niet weet dat Calcium tweewaardig is, of KMnO4 in zuur midden ontkleur en mangaan van+7 naar +2 gaat , en daarvoor een reactievgl moet worden geschreven. het lijkt vergezocht , maar dit is hoe dan ook parate kennis, dit MOET blijvend gekend zijn, ook al lijkt dit ver gezocht.

Nog een voorbeeld :sommige namen moeten gekend zijn. Als je niet weet wat kleldahl betekent, ,ja dan moet je toch eens je cursussen opnieuw instuderen. Als je voor bacteriologie niet meer weet wat Grampositief of zuurvast is, ....

Reageer