[scheikunde] Praktische opdracht vochtvreter

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] Praktische opdracht vochtvreter

Hallo!

Ik moet voor scheikunde dit jaar een praktische opdracht maken. Echter hoeft ik alleen literatuur onderzoek te doen. Ik wil graag de werking van vochtvreter leren begrijpen en samenvatten, wat voldoende is voor een praktische opdracht. Echter kan ik moeilijk informatie vinden. Ik heb de volgende informatie gevonden±

vochtvreter: het droogt lucht, maar ook andere gassen. Het reageert met de water(damp) uit de te drogen omgeving, tot een pekel:

CaCl2 + 2 H2O → CaCl2·2H2O

Echter is de defenitie voor pekel: Pekel is water dat bijna of volledig is verzadigd met zout (NaCl). Dus hoe kan dit dan?

En heeft iemand misschien aanvullende informatie die ik kan gebruiken? Ik heb ook al op verpakkingen van vochtvreters gekeken alleen staan hier echter geen stoffen op die in de vochtvreter zitten en ook op de website kan ik niks vinden.

Ik ben niet goed in Scheikunde en heb dus echt goed cijfer nodig en misschien ook nog wat hulp hoe ik dit beste aan kan pakken?

Ik hoop op jullie hulp!

Alvast bedankt!

(bron:http://nl.wikipedia.org/wiki/Calciumchloride)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Praktische opdracht vochtvreter

Welkom op het chemieforum!

De benaming 'een pekel' in het wikipedia artikel is wat ongelukkig gekozen omdat hiermee eigenlijk altijd een met NaCl verzadigde waterige oplossing wordt bedoeld. Vermoedelijk heeft de schrijver van het wiki artikel 'een pekel' in de context van een met een willekeurig zout verzadigde waterige oplossing gebruikt.

Negeer het woord pekel dus maar. Voor de rest zit je op de goede weg. De vochtvreters zijn zakjes met CaCl2 kristallen waaraan soms nog wat geurstoffen zijn toegevoegd.

Je zou voor aanvullende informatie een mailtje kunnen sturen aan een fabrikant zoals Bison (op de site hebben ze een informatiecentrum). Misschien willen zij je de verschillen tussen de vochtvreters die ze hebben (classic, ultra) uit de doeken doen.

Calcium chloride is voor huis-tuin en keuken gebruik de meest voorkomende (en meest goedkope) vochtvreter, maar er zijn ook vochtvreters op basis van andere stoffen. Zoals silicagel (die zakjes in de schoenendoos al dan niet met kleurindicator) en molsieves.

In de chemie worden ondermeer ook MgSO4, Na2SO4 en P2O5 als droogmiddelen gebruikt. De eerste twee vormen net als calcium chloride een hydraat, terwijl de laatste met water reageert tot (pyro)fosforzuur.

Hopelijk kom je met deze informatie een stukje verder.

Berichten: 2

Re: [scheikunde] Praktische opdracht vochtvreter

Bedankt voor de snelle en duidelijke reactie!

Maar dan heb ik nog een aantal vragen naar aanleiding van uw reactie.
De eerste twee vormen net als calcium chloride een hydraat
Wat wordt er bedoeld met hydraat vormen?

Welk product ontstaat er uit de reactie?

En welke aspecten zijn nog belangrijk om te vermelden?

Misschien waarom de vochtvreter het best werkt bij kamertemperatuur en niet werkt bij temperaturen dan 5 graden? Heeft dat te maken met het smeltpunt/kookpunt van calciumchloride?

Alvast bedankt voor u hulp!

Berichten: 316

Re: [scheikunde] Praktische opdracht vochtvreter

Je weet zelf al wat er gebeurt bij CaCl2. Het hydraat is gewoon de stof met kristalwater erbij. De reactie die jij gaf is dus de goede reactie.

En een vraag voor je:

Wanneer is water beweeglijker: bij 5 deg C of bij kamertemperatuur (20-25 deg C)

Berichten: 1.379

Re: [scheikunde] Praktische opdracht vochtvreter

Ik heb meegemaakt dat een CaCl2 - oplossing

ook een pekeloplossing werd genoemd.

Namelijk op een vissersboot alwaar de gevangen vis direkt via deze zeer koude pekel werd ingevroren. Misschien is men in de visserij vroeger eens overgegaanvan de natriumpekel naar de calciumpekel.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer