Zn-gehalte bepalen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1.490

Zn-gehalte bepalen

Hallo chemieforummers,

Wij moeten voor school een practicum doen waarbij we het zinkgehalte in een mineralenmengsel moeten bepalen mbv F-AAS.

Het mineralenmengsel zal waarschijnlijk een grondmonster zijn.

Nu is mijn vraag: Hoe krijgen we het zink uit het grondmonster zodat we het vervolgens kunnen meten met de AAS??

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Zn-gehalte bepalen

NEN 6961...

Kortgezegd: grond (1 g) koken in koningswater (ik dacht 15 ml), hetzij in reflux hetzij in de microwave.

Destruaat filtreren, aanvullen tot 50 ml met demiwater en meten.

Eigenlijk is het nodig dat je de grond (min. 20 g) vantevoren droogt bij 40 °C en daarna maalt.

Berichten: 1.490

Re: Zn-gehalte bepalen

Bedankt Marjanne,

Ik zal even kijken of we die hier of op school oook hebben Afbeelding

Berichten: 1.490

Re: Zn-gehalte bepalen

[quote='tequila boy' date='do 25 september 2008 om 10:02 uur'] Bedankt Marjanne,

Ik zal even kijken of we die hier of op school oook hebben :cry:

Het klonk wel makkelijk zoals jij het zei Marjanne

Zijn er verder nog haken en ogen bij?

Anders probeer ik het zo wel!

Of iemand moet deze norm voor mij hebben (uitvoering is genoeg)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Zn-gehalte bepalen

Het mag niet, maar voor jou wil ik het belangrijke deel wel inscannen en mailen, tequila boy. ;) Ik kan dit echter donderdag pas doen.

Mail me je e-mailadres maar, als het je helpt.

Berichten: 1.490

Re: Zn-gehalte bepalen

Ik moet donderdag eigenlijk het lab op voor de bepaling

weet niet hoe snel je het in kan scannen en me mailen...

Berichten: 1.490

Re: Zn-gehalte bepalen

Eigenlijk is het nodig dat je de grond (min. 20 g) vantevoren droogt bij 40 °C en daarna maalt.


hoe lang moet dat drogen ongeveer duren?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Zn-gehalte bepalen

Dat is niet kritisch. De grond moet maalbaar zijn.

Vergeet niet de natte grond te wegen en ook na het drogen bij 40 °C. Je weet dan de ´droogrest´.

Die heb je nodig om het gemeten zinkgehalte terug te rekenen naar de natte grond.

Als je nu het zinkgehalte moet uitdrukken als mg/kgds (milligram per kilogram droge stof), dan moet die droge stof betrekking hebben op ´echt droog´. In dat geval moet je van de natte grond ook nog het percentage droge stof bepalen (d.m.v. droging tot constante massa bij 105°C).

Dit zijn de officiële methoden.

Je zou, om tijd te winnen, je natte grond eenvoudig meteen bij 105 °C kunnen drogen. Dan heb je het percentage droge stof. Dat gedroogde monster gebruik je dan om te malen en om het zinkgehalte in te bepalen.

Zink verdampt niet bij 105 °C. En het scheelt je tijd en werk. ;)

Berichten: 1.490

Re: Zn-gehalte bepalen

ik denk dat ik je laatste methode ga gebruiken morgen en daarna verder ga met het door jou toegestuurde voorschrift.

Ik laat je de resultaten nog wel weten :D

Reageer