zonnebloemolie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 11

zonnebloemolie

Hoi,

Wij zijn bezig met een profielwerkstuk over zonnebloemolie. We willen de inhoud hiervan onderzoeken. In het bericht hierboven staat dat je meerdere oliën moet onderzoeken en de componenten dan bij elkaar moet voegen. betekend dat, dat je van alle stoffen in de zonnebloemolie de structuurformule moet opzoeken? zo ja, hoe voeg je dan al die formules bij elkaar?

Hannie en Elize

Berichten: 873

Re: zonnebloemolie

Hallo Hannie en Elize, welkom. op dit chemieforum.

Even wat vraagjes:

Wat bedoelen jullie met "inhoud". En welk bericht (?) waarboven(?)

Ik kan me wel wat bedenken wat je in zonnebloemolie kunt bepalen maar ik weet niet wat voor apparatuut jullie ter beschikking hebben.

Welke opleiding doen jullie? HAVO-VWO-HLO?

laat maar even horen.

Berichten: 11

Re: zonnebloemolie

drune134 schreef:Hallo Hannie en Elize, welkom. op dit chemieforum.

Even wat vraagjes:

Wat bedoelen jullie met "inhoud". En welk bericht (?) waarboven(?)

Ik kan me wel wat bedenken wat je in zonnebloemolie kunt bepalen maar ik weet niet wat voor apparatuut jullie ter beschikking hebben.

Welke opleiding doen jullie? HAVO-VWO-HLO?

laat maar even horen.
Hoi.

sorry voor de wat slordige informatie, maar het was voor het eerst dat ik hier een vraag neerzette. Ik wist dus niet zo goed hoe het allemaal werkte. Wat dat inhoud betreft, daarmee bedoelde ik dat we ons profielwerkstuk over zonnebloemolie doen. en met 'het bericht hierboven' was het een ander geval, wij zaten namelijk naar berichten over zonnebloemolie te zoeken en toen zagen wij een ander bericht staan over zonnebloemolie waar u een reactie bij had geschreven. (over het samenvoegen van oliën.) wij wilden er een reactie bij plaatsen, alleen werd het 'toen wij het eenmaal hadden geplaatst' op een andere plek neergezet (dus niet onder dat ene berichtje)

Wij zitten nu in 5 Havo.

als apparatuur kunnen wij wel sommige stoffen (om reacties te maken) van school lenen. bijv. het aantonen van een stof door een neerslagreactie te maken. (heeft misschien niets met zonnebloemolie te maken, maar het is een voorbeeld)

en als u dit niet helemaal begrijpt kunt u wel een paar voorbeelden noemen die we nodig zouden kunnen hebben. dan vraag ik wel aan mijn begeleider op school of wij deze stoffen ook tot onze beschikking hebben.

alvast bedankt,

Hannie en Elize.

Berichten: 873

Re: zonnebloemolie

Havo-5 dus.

Niet negatief bedoelt maar dan zijn je mogelijkheden beperkt. Dat ligt niet aan jullie, niet aan school, dat is nu eenmaal zo.

Ik neem aan dat julie ook een theorie stuk moeten maken. En dat moet dan wel een beetje aansluiten bij je praktijk stuk.

Als jullie de mogelijkheid hebben om een titratie uit te voeren zou je oa het zuurgetal van de verschillende zonnebloemoliën kunnen bepalen. Misschien beter, neem niet alleen zonnebloemolie maar bepaal het zuurgetal van verschillende oliën (Olijfolie, slaolie, pindaolie palmolie, etc.). Je ziet dan verschillende zuurgetallen.

Een aantal andere bepaling die je in olie kunt uitvoeren:

- Joodgetal

- Peroxidegetal

- stolpunt (of smeltpunt)

- de kleur van de olie.

Iets wat meer zegt over de olie is het bepalen van de vetzuursamenstelling. Hier heb je naast wat chemicaliën een gaschromatograaf nodig. En met alle respect, ik denk niet dat jullie die op school hebben. En ik weet niet of chromatografie jullie iets zegt. Wellicht dat er een laboratoriumschool bij jullie in de buurt is die misschien hulp kan en wil bieden. Alleen moet je daar wel de theorie kunnen begrijpen.

Ik zou me beperking bij de eerste vijf. Uitvoeringsvoorschriften hiervan kunne wel op internet te vinden zijn. Zijn in de regel wel NEN/ISO normen maar die zijn duur.

Nog vragen? laat horen, maar jullie hebben voorlopig al genoeg huiswerk.

succes.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: zonnebloemolie

Als je stapsgewijs terugkoel naar een graad of -16 kan je ook nog een indicatie geven van het stolgedrag als je geen stolpunt heb.

per graad of 5 graden kan je dan opschrijven hoeveel vast vet je ziet.

ik de praktijk noemen ze zulke metingen (met aparatuur) een NMR meting.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer