[scheikunde] Vraag toxicologisch

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 40

[scheikunde] Vraag toxicologisch

ik weet niet of ik mijn vraag hier kan stellen, maar ik probeer het toch gewoon.

ik moet een nieronderzoek doen daarbij moet ik te weten komen of er anorganische stoffen in de nier aanwezig zijn(geweest).

- Mijn vraag is nu kan ik dit met Atomaire absorptie spectrometrie doen?

* Ik weet dat er een anorganische stof bij de nieren is geweest. Welke stof dat weet ik niet.

zelf denk ik dat het niet mogelijk met AAS is aangezien je er concentraties mee bepaald maar aan de andere kant kun je er wel zware metalen mee bepalen.

als iemand een idee heeft welke methode ik moet gebruiken om anorganische stoffen in de nieren aan te tonen laat me het weten

bedankt

Re: [scheikunde] Vraag toxicologisch

Je vraag is niet erg duidelijk, moet je in het nierweefsel meten of kun je in urine of bloed zoeken?

Een van de anorganische stoffen in je nieren kunnen voorkomen is fosfaat in diverse vormen maar ik heb twijfels of je dit zoekt. Formuleer je vraag duidelijker en dan kunnen we misschien helpen.

Berichten: 40

Re: [scheikunde] Vraag toxicologisch

ik zal even uitleggen waar ik mee te maken heb

Er is een autopsie gedaan op een lichaam daaruit is gebleken dat er sprake was van acute tubular necrosis.(stopt de nierfunctie)

• Het ontstaan van tubular necrosis duid aan dat er sprake is van infecties of anorganische vergiftiging. Er is geen bewijs van infecties aanwezig dus duidt het aan op anorganische vergiftiging

nu wil ik graag met behulp van een chemische methode aantonen dat er anorganische stoffen (metalen e.d. ) in de nieren aanwezig zijn(geweest). Mijn vraag is dan kan ik dit met bijvoorbeeld AAS doen. Ik weet dat ik met AAS concentraties van metalen kan bepalen.

ik hoop dat het zo iets duidelijker is wat ik bedoel.

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: [scheikunde] Vraag toxicologisch

Zou je dit b.v. niet kunnen doen met een GC of HPLC? Op deze manier is naar mijn idee makkelijker te bepalen om welke stof het uiteindelijk gaat die de vergiftiging heeft veroorzaakt.

Berichten: 40

Re: [scheikunde] Vraag toxicologisch

is het met de GC en HPLC mogelijk om metalen te bepalen? ik dacht dat het bedoeld was voor alcoholen

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: [scheikunde] Vraag toxicologisch

Er worden wel meer dingen bepaald met een GC dan alleen alcoholen. Ik denk dat je effe op google moet zoeken of er een methode is die analyse van metalen mogelijk maakt....

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: [scheikunde] Vraag toxicologisch

trouwens ik heb het net met een collega over dit en die noemde de mogelijkheid van ICP als methode.

Ik denk namelijk dat de matrix waarin jij moet/wil werken niet geschikt is voor AAS.

Berichten: 541

Re: [scheikunde] Vraag toxicologisch

ICP MS is denk ik het beste voor jouw analyse. Dit omdat je dan alle metalen terug ziet en je niet specifiek naar 1 soort metaal zoekt

Berichten: 40

Re: [scheikunde] Vraag toxicologisch

hey bedankt voor jullie reactie.

ik heb even goed rondgekeken en inderdaad ICP-MS is het beste om te bepalen met wat voor soort metaal je te maken hebt. Vervolgens kun je dan AAS gebruiken om de concentratie van de gevonden metaal te bepalen en dit kun je vergelijken met de theorie

bedankt voor de hulp

Reageer