[scheikunde] ijzer(2)oxalaat

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] ijzer(2)oxalaat

hej,

ik moet op school het oplosbaarheidsproduct van ijzer(2)oxalaat bapalen, en de proef herhalen bij tenminste 2 andere temperaturen tussen 0 en 40 graden.... ik heb alleen geen idee hoe 8-[

ik moet bij de uitkomst het warmte effect betrekken.... help!!!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] ijzer(2)oxalaat

Heb je de beschikking over zuivere ijzer(II)oxalaat?

En over een thermostaatbadje?

Filtreermogelijkheden?

Heb je de beschikking over een AAS voor de bepaling van ijzer of kun je een titratie uitvoeren voor de bepaling van oxalaat?

:)

Berichten: 40

Re: [scheikunde] ijzer(2)oxalaat

ik denk dat ze op een middelbare school geen AAS hebben in ieder geval dat hadden wij nooit. kan verandert zijn natuurlijk

Berichten: 4

Re: [scheikunde] ijzer(2)oxalaat

uhmmm. AAS?!?! ik heb geen idee wat het is dus ik denk niet dat we dat hebben nee!

voor mijn idee hebben we wel filtreer mogelijkheden: trechter + filter??

thermostaatbad.... we hebben een brander en water en een bad!? ;)

we kunnen titreren met zo'n helelange dunne buis en zo'n kraantje onderaan! ik zal even navragen of we zuivere ijzer(2)oxalaat hebben.

Berichten: 4

Re: [scheikunde] ijzer(2)oxalaat

ik heb het vandaag even gevraagt aan de TOA, ja we hebben zuivere ijzer(2)oxalaat! 8-)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] ijzer(2)oxalaat

Als toevoeging: een AAS (atoomabsorptiespectrometer) jaagt een bundel gekleurd licht door een vlam. Door een systeempje kan die vlam een oplossing opzuigen, waar bijvoorbeeld ijzerionen inzitten. Die ijzerionen komen dan ook in de vlam terecht. Wanneer je nu die kleur goed kiest, absorberen die ijzerionen een deel van dit licht en die absorptie wordt gemeten en weergegeven als een getal. Met een ijkreeksje (waar dus die zuivere ijzeroxalaat voor nodig is en waardoor je een absorptie aan een concentratie koppelt) kun je dan bepalen welke concentratie met jouw monster overeen komt.

Hoe je dit volgens mij het beste kunt doen is gewoon ijzeroxalaat toevoegen aan een hoeveelheid water, totdat je het niet meer ziet oplossen, daarna nog enkele mg erbij. Hierna filtreren en het monster overbrengen in een maatkolf. En aangezien oxalaat een zwakke base is, kom je met die buret denk ik een heel eind ;)

Berichten: 4

Re: [scheikunde] ijzer(2)oxalaat

ja dat ga ik doen: dus met titreren.... maar welke titratie vloeistof en welke indicatie vloeistof kan ik dan het best nemen: ik weet dat oxalaat een base is maar moet je dan titreren met een zwak of een sterk zuur? 8-[

:)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] ijzer(2)oxalaat

Sterk zuur uiteraard, anders zit je met van die lastige evenwichten. Met sterk zuur kun je zeggen concentratie * volume = aantal mol verbruik. Met een zwak zuur heb je allemaal met elkaar verband houdende evenwichten.

Je dient overigens te kiezen welke pKa je gaat meenemen.

Oxaalzuur reageert namelijk eerst tot waterstofoxalaat (pKa 1), en dan pas naar oxalaat (pKa 2).

Na aanleiding van de pKa kun je meteen de indicator kiezen.

Reageer