[scheikunde] Wat zijn de tussenproducten bij deze reactie?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 45

[scheikunde] Wat zijn de tussenproducten bij deze reactie?

Ik heb een huiswerk vraag die als volgt gaat. Ik krijg een reactie met beginstof en eindproduct en moet dan kijken welke producten er ontstaan. De reactie is als volgt:

NH2-CH2-CH2CH2-COOH + H3PO3 ----> Stof A

Stof A+ PCl3 ----> Stof B + Stof C

Stof B + Stof C + H3PO3 ----> Stof D

Stof D + H2O ----> Afbeelding deze stof.

Als hint geven ze: Stap A is om de aminogroep te beschermen.

Geef de structuren van A,B,C en D

Ik denk dus dat er dit gebeurt, maar weet het niet zeker. Dus als iemand mij wil controleren, graag :)

Stof A geen idee. Het H3PO3 moet dan toch binden aan de NH2 groep? Gaat dan de P aan de N binden? wil dat?

Stof B: ik denk dat de PCl3 met het zuur reageert tot een zuurchloride. dus R-COCl

Stof C: Het overgebleven restant van de PCl3 dus PCl2 + de OH groep dus PCl2OH, maar wil dit wel? Zal er dan niet POCl ontstaan met HCl.

Stof D: Voor stof D weet ik het ook niet echt zeker. Het H3PO3 reageert dus met de COCl groep, hierdoor zal er dus HCl ontstaan en H2PO3 aan de koolstof komen. Daarna reageert het PCl2OH aan de koolstof. Dan zal in de laatste stof de PCl2OH van het molecuul gaan hydrolyseren waardoor het eindproduct ontstaat.

Kan dit enigzins kloppen? Of zit ik helemaal verkeerd te denken. Ik vond het nogal ingewikkeld, daarom vraag ik maar even.

Alvast Bedankt voor de hulp.

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Jorim: BBcode plaatje gefixt.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 1.490

Re: [scheikunde] Wat zijn de tussenproducten bij deze reactie?

laten we bij het begin beginnen ;)
Als hint geven ze: Stap A is om de aminogroep te beschermen.

Stof A geen idee. Het H3PO3 moet dan toch binden aan de NH2 groep? Gaat dan de P aan de N binden? wil dat?
dat spreekt elkaar dan tegen he

oftewel als je aminogroep beschermt wordt zal je COOH groep er aan moeten geloven ;)

hoe denk je dat dit zal gebeuren?

Berichten: 45

Re: [scheikunde] Wat zijn de tussenproducten bij deze reactie?

Hoe bedoel je dat precies?

De NH2 groep moet niet reageren. Dat gebeurt in ieder geval niet :P

Er wordt gezegt dat hij door de H3PO3 wordt beschermt.

Als de P dan reageert met de N dan wordt hij niet beschermt inderdaad, daar heb je een punt. Maar hoe kan een fosfor groep een stikstof beschermen. Iets moet er dan mee binden toch? En dat het na de reactie weer loslaat? Of kan dat ook anders?

Berichten: 1.490

Re: [scheikunde] Wat zijn de tussenproducten bij deze reactie?

nou ik dacht dat het fosforzuur direct zou koppelen met de zuur groep van je aminobutaanzuur, maar aan de hand na je andere topic (topic!) te hebben gelezen zou het ook wel eens als beschermgroep voor je N-groep kunnen zijn.

Dit kan ik je alleen niet met 100% zekerheid zeggen.

misschien dat iemand anders dat zo weet....

Berichten: 45

Re: [scheikunde] Wat zijn de tussenproducten bij deze reactie?

Het is wel een beetje ingewikkeld inderdaad. ;)

Berichten: 147

Re: [scheikunde] Wat zijn de tussenproducten bij deze reactie?

Je stikstof zal inderdaad aan moeten vallen op je fosfor. Wat er dan precies gebeurt weet ik niet, maar ik vermoed dat je R-N-(O=)P(OH)H krijgt, die je weer kan verwijderen met H2O (laatste stap). Met PCl3 maak je inderdaad je zuurchloride. P(OH)Cl2 is inderdaad niet stabiel en valt uit elkaar tot POCl en HCl. Vervolgens valt tot twee keer toe je fosfor uit fosforzuur aan op respectivelijk je zuurchloride en je keton.

Berichten: 45

Re: [scheikunde] Wat zijn de tussenproducten bij deze reactie?

Dus het fosforzuur reageert dus 2 keer aan het zuurchloride? Ik dacht namelijk dat de POCl dan op het gevormde keton aan zou vallen en de cloride dan zou hydroliseren in de laatste stap. Maar het fosforzuur is dus reactiever als de POCl in dit geval?

Berichten: 147

Re: [scheikunde] Wat zijn de tussenproducten bij deze reactie?

Met SOCl2 gaat het als hieronder beschreven. Ik neem aan dat het met PCl3 net zo gaat:

In eerste instantie valt je hydroxy van je zuur aan op de fosfor (of zwavel) waarna Cl- afsplitst. Je hebt nu C(=O)PCl2. Je Cl- valt aan op je carbonyl, waarna het electronenpaar doorschuift tussen je P en O (je krijgt dus een dubbele binding), en daarna splitst een Cl-. Je hebt nu het zuurchloride, POCl en Cl-.

Je maakt dus met je PCl3 eerst een goede leaving group op je zuur.

Berichten: 45

Re: [scheikunde] Wat zijn de tussenproducten bij deze reactie?

Dus de OH van je carbonzuur valt aan op de fosfor van het PCl3 en dan splitst Cl- af, dat snap ik. En dan snap ik het niet helemaal meer.

Welk electronenpaar schuift door dan? Die van de O die aan je koolstof zit? maar die blijft toch gewoon aan de koolstof zitten? Oh wacht eens, bedoel je dat alleen de H+ afsplitst aan het begin? En dat je dan zeg maar 2x een =O aan de koolstof krijgt met aan een van deze O atomen de PCl2? Wil dat wel? Dan wordt het zeker in dubbele binding en 1 O-PCl3+

Berichten: 147

Re: [scheikunde] Wat zijn de tussenproducten bij deze reactie?

Je krijgt niet twee dubbelgebonden zuurstoffen aan je koolstof, dan overtreedt je de octetregel voor de koolstof. Je hebt dus tot waar je het volgt:

R-C(=O)-OPCl2. Dan valt Cl- aan op je C(=O). Dan gaat inderdaad het electronenpaar tussen de koolstof en de zuurstof die ook aan de P zit tussen de zuurstof en fosfor zitten. De binding tussen je koolstof en één zuurstof wordt dus verbroken Meteen splitst een Cl- af van je fosfor. Je krijgt je zuurchloride, POCl en Cl-.

Berichten: 45

Re: [scheikunde] Wat zijn de tussenproducten bij deze reactie?

Oke, ik snap het. Bedankt, weer een stukje van de puzzel: :P

Berichten: 45

Re: [scheikunde] Wat zijn de tussenproducten bij deze reactie?

Nog even om terug te komen op de bescherming van de NH2 groep.

Wordt de NH2 nou gewoon geprotoneerd om hem te beschermen of vormt er een complex met het H3PO3?

Als het protoneerd, dan kan de H2PO3 groep nog verder reageren aan het zuurchloride toch? Ik neem aan dat de H2PO3 graag weer verder reageert. Daarom deze vraag.

Alvast Bedankt

Berichten: 147

Re: [scheikunde] Wat zijn de tussenproducten bij deze reactie?

Je zal hem niet alleen protoneren. Je krijgt toch zoals ik al eerder zei een N-P binding. Wat er in die stap nog meer gebeurd weet ik zo niet. In ieder geval is het wel zo dat je deze groep in de laatste stap hydrolyseerd.

Berichten: 45

Re: [scheikunde] Wat zijn de tussenproducten bij deze reactie?

Oke, dus er zal een N-P binding vormen. dan ontsaat er R-N-(O=)P(OH)H er zal dus een OH groep afsplitsen? van de fosfor groep en beide H atomen van de stikstof? dan splitst er H3O+ af?

Als je zoiets hydrolyseert, gebeurt dit dan erg snel? Een hydrolyse stap verloopt erg makkelijk toch?

Berichten: 147

Re: [scheikunde] Wat zijn de tussenproducten bij deze reactie?

Dat weet ik dus niet precies. Maar als je hier hydrolyseerd krijg je gewoon H2O. Iets als H3O+ kan niet het product van een hydrolyse zijn, want dan had je E-OH32+, want de electronen gaan altijd naar je leaving group.

Een hydrolyse-stap hoeft niet altijd snel te zijn.

Reageer