Eierschalen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 8

Eierschalen

De volgende proef heb ik uitgevoerd:

Doe in twee reageerbuizen ongeveer 1g fijngehakt eireschalen. Voeg bij de ene buis(buis 2) 2mL 1M natriumfluoride-oplossing en laat deze buis ongeveer 30minuten staan. Giet hierna de natriumfluoride oplossing af en spoel de eierschalen een paar keer na met gedestilleerd water. Doe vervolgens bij beide reageerbuizen 5mL 1M azijnzuur.

WAARNEMINGEN:

Buis 1: gebeurt nauwelijks iets enkele zeer kleine gasbelletjes

Buis 2: grote bubbels eierschalen gaan naar boven door gasbelletjes.

VRAAG: wat is de oorzaak voor het verschil tussen beide buizen?

Nu heb ik al van alles geprobeerd maar ik kom er maar niet uit.

Ik denk wel dat de natriumfluoride oplossing reageert(redox reactie) met het kalk van de eierschalen. Zo wordt natrium dus vast Ca2+ niet. En giet je dat weg. Maar ik weet niet wat er daarna met het azijnzuur gebeurt. Of heb ik het helemaal fout!!

Berichten: 180

Re: Eierschalen

een eierschaal bestaat uit verscheidene calcium-zouten (voornamelijk calcium carbonaat) wellicht dat dat iets verder helpt??

Berichten: 8

Re: Eierschalen

Hmm, en dan..?

Ik zal wel dom zijn, want ik heb geen idee wat het carbonaat voor extra levert in deze proef. Of reageert het carbonaat met de Na+?

Berichten: 180

Re: Eierschalen

matsk3 schreef: Hmm, en dan..?

Ik zal wel dom zijn, want ik heb geen idee wat het carbonaat voor extra levert in deze proef. Of reageert het carbonaat met de Na+?
het gaat juist om de calcium.

Bij de eerste proef heb je er (natrium) fluoride bij gedaan.

dit fluoride reageerd met het calcium tot caciumfluoride.

van Calciumfluoride zelf worden bv. prisma's en lenzen gemaakt.

Dus nu kun je (hopelijk) wel begrijpen wat er met je eierschaal is gebeurd.

(of wat er juist niet is gebeurd)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Eierschalen

En je krijgt van z'n leven natuurlijk nooit op deze manier metallisch natrium. De reden dat er calciumfluoride ontstaat is dat calciumfluoride NOG slechter oplost dan calciumcarbonaat. Hierdoor schop je dus letterlijk het carbonaat van het calciumcarbonaat af, en ontstaat er calciumfluoride. Natriumcarbonaat lost wel goed op.

Zou je als "bonusvraag" kunnen bedenken wat er was gebeurd als je azijnzuur bij het weggekapte water had gedaan waar eerst natriumfluoride inzat?

Berichten: 8

Re: Eierschalen

Is Ca van het kalk niet de sterkste reductor

En het opgeloste Na+ niet de sterkste oxidator

en reageren deze twee dus dan niet met elkaar ipv het Ca met de F-(ook reductor toch?)

Op zich klinkt dat andere ook wel logisch, hmm, nou als het goed is gebeurt er niets met die calciumfluoride als er azijnzuur op komt, maar hoe komt dit dan?

En wat reageert bij de buis waar geen natriumfluoride is toegevoegd Ca met CH3COO-?

Berichten: 8

Re: Eierschalen

Dit gebeurt er dan in de buis zonder(NaF)

Reactie:

CaCO3 + 2H3O+ + 2Ac- a CO2h + Ca2+ + 2Ac- + 3H2O

Het koolzuur wordt ontwikkeld door de reactie tussen de kalk (calciumcarbonaat, CaCO3) en het azijnzuur. We maken dus een calciumacetaat oplossing.

klopt dit??

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>rwwh: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Eierschalen

matsk3 schreef: Is Ca van het kalk niet de sterkste reductor

En het opgeloste Na+ niet de sterkste oxidator

en reageren deze twee dus dan niet met elkaar ipv het Ca met de F-(ook reductor toch?)

Op zich klinkt dat andere ook wel logisch, hmm, nou als het goed is gebeurt er niets met die calciumfluoride als er azijnzuur op komt, maar hoe komt dit dan?

En wat reageert bij de buis waar geen natriumfluoride is toegevoegd Ca met CH3COO-?
Calcium kan best reductor zijn, maar niet in deze reactie. Beide stoffen zijn al in hun hoogste oxidatietoestand, dus er KAN niet eens een redox optreden. Dit heeft niets met redox te maken, maar met ionwisseling.

Wat je in de post erop zegt klopt overigens als een bus :) .

De reden dat azijn niet met CaF2 reageert is omdat het fluoride te sterk aan het calcium zit gebonden. Daarbij loopt een reactie over het algemeen makkelijk wanneer er netto gas wordt geproduceerd en minder goed wanneer dit niet gebeurt (beetje een stelregel).

Daarom stoppen ze ook fluoride in tandpasta. Onze tandjes bevatten namelijk ook een calciumverbinding: calciumhydroxylapatiet (Ca5(PO4)3OH). Die OH op het eind flikkert er best gauw af onder invloed van zuur. Wanneer je je tanden poetst met tandpasta met NaF erin, wordt de OH vervangen door een F. Die zit steviger vast dan die OH en dus kunnen onze tandjes met gemak azijnzuur aan. ;)

Berichten: 840

Re: Eierschalen

CaF2 reageert pas bij 200+ graden met geconcentreerd zwavelzuur onder vorming van HF. Zo sterk zit het fluoride gebonden aan het calcium... :lol:

Reageer