[scheikunde] oplossingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 40

[scheikunde] oplossingen

hallo,

ik moet vanuit een Natriumchloride oplossing die 254.2 mg NaCl/L is een callibratiereeks maken van 0,2,4,6,8,10 ppm

je weet dat je 254.2mg Na in 1000 ml hebt ( de CL mag je vergeten )

laten we beginnen bij 2ppm. dit is 2mg/liter

mg Na | 254.2 mg| 2mg |

l opl. | 1000 ml | x | ----> 2000/ 254.2 = 7.87 ml stockoplossing ( dan heb je 2mg erin )

mijn leraar wil dat we in totaal 100ml standaardoplossing krijgen

* mijn vraag is nu wat ik nu heb berekend is dat per liter ? of kan ik dit ook gewoon aan 100ml toevoegen?

bedankt

Berichten: 365

Re: [scheikunde] oplossingen

hier kun je ook werken met C*V=C*V

254.2X=2*100

X=200/254.2

van de stock X ml nemen en aanvullen tot 100ml

en voor de anderen net zo.

:twisted: O en wat je vooral niet moet vergeten is dat mijn berekening niet klopt omdat je hier 254.2mg NaCl hebt. en je wilt alleen maar 2mg Na.... Afbeelding

Berichten: 40

Re: [scheikunde] oplossingen

ik kreeg van medestudenten te horen dat we de Chloride erbuiten mochten laten. Waarom weet ik zelf ook niet.

en trouwens bedankt :) ben eruit

Berichten: 6

Re: [scheikunde] oplossingen

We moeten het Natriumgehalte bepalen in bepaalde monsters. Hiervoor gebruiken we een NaCl stockoplossing.. Volgens mij hoef je dan verder niks met het apart nemen van de Na in NaCl te doen.. Je mag dus de Cl een soort van vergeten..

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] oplossingen

Klopt, maar zolang je een concentratie gegeven in mg NaCl niet hebt omgerekend naar mg Na+ (ja een +, in water vind je geen metallisch natrium), kun je de Cl- (ook dit is een ion) niet weglaten.

Berichten: 365

Re: [scheikunde] oplossingen

We moeten het Natriumgehalte bepalen in bepaalde monsters. Hiervoor gebruiken we een NaCl stockoplossing.. Volgens mij hoef je dan verder niks met het apart nemen van de Na in NaCl te doen.. Je mag dus de Cl een soort van vergeten..
dat kun je alleen doen als je met een inweeg in mol of mmol werkt omdat in NaCl moleculen deze twee atomen in een 1:1 verhouding voorkomen.( en dat is niet de massa 1:1) Maar als er mg in staat zul je toch eerst moeten delen door de molmassa van NaCl en vermenigvuldigen met de molmassa Na om te weten hoeveel mg je stock bevat.

Reageer