[scheikunde] Concentratie berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 62

[scheikunde] Concentratie berekenen

Hallo!

Ik heb een vraag in mijn huiswerk.

69,1mg Kaliumpermanganaat wordt opgelost in 1 liter 0,01 M zwavelzuur. Bereken de concentratei van deze oplossing in mol/L (Molmassa KMnO4 = 158,0 g/mol).

Zou iemand me op weg kunnen helpen, want ik heb dit al zo lang niet meer gedaan.. :cry:

Alvast dank!

Re: [scheikunde] Concentratie berekenen

Welke formule moet je gebruiken om van g naar mol te gaan?

Hoeveel gram heb je en dus hoeveel mol kaliumpermanganaat?

Berichten: 62

Re: [scheikunde] Concentratie berekenen

mol = massa/ molmassa

69.1*10^-3 / 158 = 0,0004 mol.

Wat moet er dan met de zwavelzuur?

Berichten: 365

Re: [scheikunde] Concentratie berekenen

vermelden als het oplosmiddel tenzij het een reactie is aangegaan en er daardoor iets aan de hoeveelheid van de kaliumpermanganaat is veranderd.

Het zwavelzuur gebruikt je overigens om die verandering van kaliumpermanganaat te voorkomen (aanzuren om bruinsteenvorming te vermijden)

Berichten: 62

Re: [scheikunde] Concentratie berekenen

vermelden als het oplosmiddel tenzij het een reactie is aangegaan en er daardoor iets aan de hoeveelheid van de kaliumpermanganaat is veranderd.

Het zwavelzuur gebruikt je overigens om die verandering van kaliumpermanganaat te voorkomen (aanzuren om bruinsteenvorming te vermijden)
Juist, dat vat ik niet helemaal (dat eerste), maar hopelijk heeft dat verder weinig belang met mijn berekening..

Die berekening die ik overigens nog niet snap.. hoe kom ik nu bij mol/L van de oplossing met 69,1 mg KMnO4 in 1 liter 0,01 M zwavelzuur. :cry:

Berichten: 365

Re: [scheikunde] Concentratie berekenen

hoeveel weeg je in?

deel dat door de molmassa en dan weet je hoeveel mol (of mmol ) je hebt.

dan vermeld je in je post dudielijk dat je het oplost in een liter (ongeacht wat voor stof)

dus je conc is x mol per liter

(zou je het in 0.25 liter oplossen dan moet je vermelden

x mol per 250 ml

en dat is gelijk aan 4*X mol per 4*0.25 liter

en dat is dus 4Xmol per liter)

Re: [scheikunde] Concentratie berekenen

Je hebt berekend dat je "69.1*10^-3 / 158 = 0,0004 mol" permanganaat hebt en dat je dat in 1 liter hebt opgelost.

De concentratie is dan ?? mol permanganaat/l

Simpel again :P

Och een beetje laat :oops:

Berichten: 62

Re: [scheikunde] Concentratie berekenen

Ah!

Dus het is dus 69,1 mg = 69,1 * 10^-3 gram

69,1 * 10^-3 / 158 = 0.0004 mol.

Dit doe ik in 1 Liter (0,1 M) zwavelzuur, dus mijn concentratie is 0,0004 mol/L?

Berichten: 365

Re: [scheikunde] Concentratie berekenen

yep dat is het.

:D

Berichten: 62

Re: [scheikunde] Concentratie berekenen

Super! Bedankt!

Ik heb een hele poos niet zulke berekeningen uit hoeven te voeren, dus ik moet er weer even in komen! Vandaar!

Bedankt!

Fijn weekend! :D

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Concentratie berekenen

Achtergrondinfo: kaliumpermanganaat is een vaak gebruikte oxidator die goed werkt in een sterk zuur milieu. Vandaar dat ook in deze opgave staat dat het opgelost wordt in een zwavelzuur-oplossing.

Reageer