Springen naar inhoud

sesquiterpenol

• Log in om te kunnen reageren

Ambidexter

Ambidexter

• >100 berichten
  • 131 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 september 2008 - 00:08

Hallo,

In de samenstelling van etherische olieŽn kom je vaak een stoffen tegen die als sesquiterpenol wordt aangeduid.
Maar wat wil dat zeggen? Ik kom met wat logica wel een eindje, maar een helder antwoord heb ik nog niet:

1. sesqui staat voor half
2. terpenen zijn stoffen met een dubbele binding
3. ol duidt op de aanwezigheid van een OH-groep

Maar wat is er nu half?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Thionyl

Thionyl

• >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 september 2008 - 11:50

Misschien heb je hier wat aan. Via google, sesquiterpenol en structuur. Staat hier het nodige:

MetaCyc (E)-nerolidol

Jooken

Jooken

• >250 berichten
  • 677 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 september 2008 - 09:56

De term "terpeen" is een samentrekking van de woorden terpentijn en alkeen. Terpenen zijn stoffen die door planten worden aangemaakt via een biosynthese die start met isopreen (2-methyl-1,3-butadieen).

Monoterpenen bestaan uit twee isopreeneenheden, sesquiterpenen uit drie, diterpenen uit vier, triterpenen uit zes en carotenen uit acht isopreeneenheden. Natuurrubber bestaat uit miljoenen isopreen eenheden.

Ambidexter

Ambidexter

• >100 berichten
  • 131 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 november 2008 - 20:26

De term "terpeen" is een samentrekking van de woorden terpentijn en alkeen. Terpenen zijn stoffen die door planten worden aangemaakt via een biosynthese die start met isopreen (2-methyl-1,3-butadieen).

Monoterpenen bestaan uit twee isopreeneenheden, sesquiterpenen uit drie, diterpenen uit vier, triterpenen uit zes en carotenen uit acht isopreeneenheden. Natuurrubber bestaat uit miljoenen isopreen eenheden.

Jooken, bedankt voor uw reactie. Mijn excuses voor een late reactie van mijn kant.

Als ik het 2-methyl-1,3-butadieen uitteken, dan zie ik het volgende:
     |
    - C -
 \    |   |    /
  C = C - C = C
 /             \

Een monoterpeen bestaat nu uit 2 van deze eenheden. Hoe zijn deze dan gekoppeld? Is de voorwaarde dat de dubbele bindingen behouden blijven?
En mogen er ook nog ketens tussen de isopreeneenheden zitten, dus bijvoorbeeld:
     |
    - C -
 \    |   |    /
  C = C - C = C
 /             \
              - C -
                |
              - C -
                |
              - C -
       \    |   |    /
        C = C - C = C
       /             \

osmoe

osmoe

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 januari 2009 - 12:24

Terpenen zijn opgebouwd uit isoprenen (=2-methyl-1.3-butadieen). Maar als ik bvb kijk naar geraniol, dan kan ik maar 1 isopreeneenheid herkennen, terwijl geraniol tot de monoterpenen(2 isopreeneenheden) behoort. en menthol heeft al helemaal geen dubbele binding meer. Gaat het gewoon om het skelet van isopreen (5 koolstoffen) of moeten er effectief de 2 dubbele bindingen in voorkomen?

Veranderd door osmoe, 15 januari 2009 - 12:25

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 januari 2009 - 13:28

Bij geraniol zitten er toch 2 dubbele bindingen in? Allebei met de isopreenstructuur.

osmoe

osmoe

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 januari 2009 - 13:45

Ja die heeft 2 dubbele bindingen. Maar per isopreeneenheid zitten er toch 2 dubbele bindingen?

molecular

molecular

• >100 berichten
  • 195 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 januari 2009 - 17:28

Van elke isopreen eenheid wordt een dubbele binding gebruikt om ze aan elkaar maken, waarbij de dubbele binding doorschuift (= de simpele uitleg). Om monoterpenen, sesquiterpenen e.d. "aan elkaar te zetten" wordt immers steeds ook een C-C binding gevormd.
Overigens is het "in het echt" natuurlijk anders; de natuur gebruikt helemaal geen isopreen. Dit is meer conceptueel dan in de werkelijkheid het monomeer voor isoprenoiden.

molecular

molecular

• >100 berichten
  • 195 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 januari 2009 - 17:31

Sesqui staat voor anderhalf.

Ambidexter

Ambidexter

• >100 berichten
  • 131 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 januari 2009 - 17:51

Sesqui staat voor anderhalf.

Ah, juist.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures