zuur-base reactie: ijzer(II)oxide+ azijnzuur

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

zuur-base reactie: ijzer(II)oxide+ azijnzuur

hallo allemaal ik ben niet zo goed in zuren en basen..ik snap het gewoon niet

ik heb hierzo een vraag die ik moet oplossen, het luidt als volgt:

geef een volledige uitwerking van de zuur-basereacties, die optreden als de volgende stoffen worden samengevoegd:

ijzer(II)oxide + azijnzuuroplossing (overmaat)

ik ben begonnen van FeO-> Fe2+(aq) + O2(g??)

doordat O2 een sterke base is hoort het verder niet meer in de uiteindelijke reactie volgens mij want het reageert metteen met een H+ en wordt OH- (toch?)

dan azijnzuur is een zwak zuur: CH3COOH

volgens mij moest de uiteindelijke reactie dus

CH3COOH(aq) + OH-(aq) -> CH3COO-(aq) + H2O(l)

ik weet dat ik iets moet doen met die overmaat, maar ik weet niet wat..

:-k

verder staat op mijn uitwerkingen dan Fe ook nog in de rectie moet komen.heb geen idee waarom als Fe een te zwak zuur is ten opzichte van water om mee te doen 8-[

wie o wie kan mij helpen hiermee?? alvast bedankt.. Afbeelding

Berichten: 1.379

Re: zuur-base reactie: ijzer(II)oxide+ azijnzuur

Wat denk je van: FeO + 2CH3COOH ----) (CH3COO)2Fe + H2O ?

Indien nodig kun je hiervan nog een ionenvergelijking maken. Daarbij moet je bedenken dat azijnzuur een zwak zuur is en maar weinig geioniseerd is. Dat houdt in dat er links van de pijl niets verandert en dat er rechts twee acetaationen komen met een ijzer(II) ion. Probeer dat nu maar zelf op te schrijven. Daarna de atomen en de ladingen links en rechts van de pijl tellen en met elkaar vergelijken.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 2

Re: zuur-base reactie: ijzer(II)oxide+ azijnzuur

hmm dat lijkt mij wel goed jouw reactie,

maar ik begrijp nogsteeds niet waarom die ijzer(II) ook moet deelnemen aan de reactie 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: zuur-base reactie: ijzer(II)oxide+ azijnzuur

Omdat ijzeroxide niet in ionen oplost zoals NaCl, maar al een mooie brok op de bodem van je bekerglas zal liggen. Zo moet je dat ook zien, een blok roest dat langzaam door azijnzuur aangevreten wordt. Daardoor reageert het hele zout, en niet alleen de O.

Reageer