vraagje amylase en enzymen koolhydraten omzetten

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 26

vraagje amylase en enzymen koolhydraten omzetten

Hallo allemaal,

Ik moet een stuk schrijven over de afbraak van koolhydraten in het menselijk lichaam.

Ik heb al heel wat gevonden, maar er zijn wat dingen die mij niet helemaal duidelijk zijn en ik hoop dat jullie mij hiemee willen helpen.

alpha amylase zit in het speeksel en is inactief als de maagsappen zich goed met het voedsel hebben gemengd. Gaat alpha amylase in de darm weer verder met zijn werk?

Wordt beta amylase door de alvleesklier afgescheiden en komt pas in de dunne darm bij het voedsel?

En over y-amylase zijn me wat meer dingen niet duidelijk.

Klopt het dat y-amylase hetzelfde is als pullulanase (hopelijk goed getypt)?

En dat dit enzym niet voorkomt in het menselijk lichaam? En waarom niet?

En waar komt het enzym dan wel voor?

Een stukje van wikipedia over y-amlylase:

Gamma-amylase verbreekt de laatste α(1-4)glycoside bindingen aan het niet-reducerende uiteinde van amylose en amylopectine, wat glucose oplevert. γ-amylase splitst α(1-6) glycoside bindingen.

Voor mijn gevoel spreekt dit stukje zichzelf tegen, of niet?

Ik vraag me af wat y-amylase nu precies doet.

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Re: vraagje amylase en enzymen koolhydraten omzetten

alpha Amylase

An enzyme that catalyzes the endohydrolysis of 1,4-alpha-glycosidic linkages in starch, glycogen, and related polysaccharides and oligosaccharides containing 3 or more 1,4-alpha-linked D-glucose units. EC 3.2.1.1.

beta Amylase

An enzyme that catalyzes the hydrolysis of 1,4-alpha-glycosidic linkages in starch, glycogen, and related polysaccharides and oligosaccharides so as to remove successive beta-maltose units from the non-reducing ends of the chains. EC 3.2.1.2.

gamma Amylase

An enzyme that catalyzes the hydrolysis of terminal 1,4-linked alpha-D-glucose residues successively from non-reducing ends of polysaccharide chains with the release of beta-glucose. It is also able to hydrolyze 1,6-alpha-glucosidic bonds when the next bond in sequence is 1,4. EC 3.2.1.3.

Bron: http://www.online-medical-dictionary.org/o...alpha%2DAmylase

Gaat alpha amylase in de darm weer verder met zijn werk? nee, in de maag wordt het kapotgemaakt en verliest defunitief zijn functionaliteit.

Klopt het dat y-amylase hetzelfde is als pullulanase (hopelijk goed getypt)?

nee, pullulanase is van bacteriele oorsprong

Berichten: 26

Re: vraagje amylase en enzymen koolhydraten omzetten

bedankt voor je antwoord :)

Welke organismen bezitten y-amylase? Dat is me nog niet helemaal duidelijk.

Berichten: 26

Re: vraagje amylase en enzymen koolhydraten omzetten

Ik heb nu al zoveel gelezen en het wordt er niet duidelijker op. 8-[

Volgens mij zit het nu zo (heel simpel uitgelegd):

Koolhydraten worden ingenomen en grof gehydrolyseerd door Alpha amylase (ptylanine)--> daarna maag (gaat even door en wordt dan inactief)--> 12 vingerige darm alpha amylase en worden de brokstukken omgezet naar maltose--> dan darm Glucoamylase, Alfa dextrinase, Lactase, Sucrase en maltase.

Klopt dit verhaal een beetje?

Ik heb nu al zoveel verschillende dingen gelezen :-s

Ik zie dat ik bij dunne darm glucoamylase neergezet heb. Wordt er in het lichaam wel beta amylase geproduceerd of bezitten bacterien dat in je darm??

Berichten: 26

Re: vraagje amylase en enzymen koolhydraten omzetten

gelukkig ben ik er uit! Bedankt voor jullie hulp!

Reageer