Springen naar inhoud

vraag epoxyhars+chemist/mineraloog gezocht

• Log in om te kunnen reageren

Mariamaria

Mariamaria

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 september 2008 - 13:46

Beste Chemisten,

Kunnen jullie me adviseren?

Ik wil een sterke en glasheldere contramal maken, van een groot (100x70x70cm) en grillig object. Voor contamallen wordt vaak vloeibare latex gebruikt, maar ik zou dit willen doen met epoxyhars. Mijn uiteindelijke doel is niet om hier een mal mee te gieten. Het gaat mij puur om de transparante "schil".

Vraag 1: kan dit met epoxyhars? (zonee, andere suggesties?)

Ik vermoed dat ik, om de contramal te maken, de hars in lagen over de gewenste vorm moet smeren. Ik heb hiervoor een ondergrond nodig waaraan de hars niet hecht.

Vraag 2: Hecht hars aan aluminiumfolie? Hecht epoxyhars aan steen? Of anders gevraagd, waaraan hecht epoxy niet?

Vraag 3: Mocht er onder jullie een chemist aanwezig zijn die tevens geoloog of mineraloog is, dan zou ik graag eens informatie willen uitwisselen. Ik ben bezig met de ontwikkeling van een interessant, langlopend en levend kunstproject en ben geinteresseerd in mensen die meer over mineralen en hun chemische processen weten.

Alvast bedankt!

M

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

SeaQaeS

SeaQaeS

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 september 2008 - 16:27

Ten eerste: Ik heb geen verstand van harsen of ook maar iets van modeleren

Wat ik wel kan adviseren is: Probeer het uit!

Ik denk dat je 90% van je vragen kan beantwoorden om op een regenachtige zondag middag met een beetje epoxyhars (op kleine schaal) te gaan experimenteren.

kost weinig, en je leerd een hoop

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 september 2008 - 17:23

En schrijf ook nauwkeurig op wat je doet! Niet dat je de regenachtige zondagmiddag erop geen idee meer wat je precies uitgevoerd hebt :D

Thionyl

Thionyl

• >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 september 2008 - 20:54

Zulke grote mallen maken met latex?? Dat gaat naar alle kanten flubberen. Meestal zal men siliconenrubber en de nodige verstevigingen nemen, denk ik.

Epoxy is prachtig spul, maar met de nodige risico's. Hoop dat je die kent. (Allergie ed). maar je kunt er redelijk mallen van maken, maar krimp hou je. Hoewel dat meestal minder is dan 1%.
Vandaar dat ze in de industrie van epoxyprodukten werken met uitzetten en krimpen enz. om het los te krijgen. Zelf waterdruk wordt gebruikt.

Maar voor een mal of afdruk, moet je natuurlijk wel iets nemen wat er niet meteen vanaf drupt. Dus een toxiotrope epoxy (met anti drupmiddel), maar die zijn er wel en kun je in lagen opbrengen. Anders wordt het als er aanhechtingspunten, gaten en haken ed zijn, dan is eerst een siliconenmal beter.
Ligt er aan hoe grillig de vormen zijn.

Waar het niet aan hecht zijn bijv. parafinen en siliconenolie. Aan alufolie en aan de meeste stenen (poreus enz) hecht het wel redelijk goed en is daardoor zeer moeilijk los te krijgen.

Wat je ook kan proberen is er eerst een gipsmal van te maken en via die weg een epoxy-mal.

PS Epoxy direct op levende dingen is NIET aan te bevelen ivm de mogelijkheid van allergie enz.

Mariamaria

Mariamaria

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 september 2008 - 21:15

Vriendelijk bedankt voor jullie reactie!

Ik ga het uitproberen(en bijhouden).

Ik had wel gehoopt dat ik hier temidden van allerlei wijzen nog wat meer goede tips zou kunnen verzamelen met betrekking tot mijn vragen, om efficienter te werk te kunnen gaan.

Reacties blijven hoe dan ook welkom. Vraag 3 is ook een serieuze zaak...

Groet!
Maria

Mariamaria

Mariamaria

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 september 2008 - 21:25

bedankt Thionyl

ik lees net je reactie

2 vraagjes:
-is toxiotrope epoxy ook glashelder?

-Betekent het dat als ik een vorm met siliconenolie zou insmeren en er daarna met epoxyhars overheen zou gaan, ik de epoxy later los kan halen van de vorm?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures