[scheikunde] Methode om concentratie ionen te bepalen?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

[scheikunde] Methode om concentratie ionen te bepalen?

Dag allemaal,

Ik zou niet weten hoe ik het aantal ionen die overblijven in een bepaalde concentratie zou kunnen bepalen. En ook niet hoe ik dit (theoretisch) zou moeten uitrekenen.

Ik dacht in eerste instantie aan een zuur-base reactie, want het is een concentratie met OH- erin. Maar verder dan dit kan ik niet komen..

Zou iemand mij kunnen helpen?

xx Beautje Afbeelding

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Methode om concentratie ionen te bepalen?

Ik dacht misschien iets met de pOH en de PH daarna? Of kan ik daar geen aantallen ionen mee bepalen?

x 8-)

Re: [scheikunde] Methode om concentratie ionen te bepalen?

Ik snap helaas niet waar dit over gaat :cry: .

Kun je duidelijk maken waar het precies over gaat, een proef, een probleem een theorieopgave en hoe dat in elkaar zit?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Methode om concentratie ionen te bepalen?

Als dit gaat over een bepaalde concentratie aan base en je weet de pH, dan kun je de totale concentratie aan base bepalen.

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Methode om concentratie ionen te bepalen?

Nou kijk.. Ik moet de het aantal ionen bepalen van CuOH2.. Dat van de OH- is dus via de POH etc. Maar hoe kan ik dat van Cu2+ nou bepalen? Het is in een oplossing van 100 ml.. En het uiteindelijke iets is nodig voor een werkplan voor een proef..

Is het zo iets duidelijker?? Ik hoop het, xx Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Methode om concentratie ionen te bepalen?

Als je de hoeveelheid loog weet, weet je meteen de hoeveelheid koper. Koper zal niet zomaar in de oplossing verschijnen, maar is direct afhankelijk van de hoeveelheid hydroxide.

Vergelijk:

Als ik x mol NaCl oplos in water, heb ik x mol chloor- en x mol natriumionen. Bepaal ik de concentratie aan chloride en stel vast dat ik 2 mol chloride heb, dan weet ik ook dat ik 2 mol natrium heb.

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Methode om concentratie ionen te bepalen?

Ahaa... .. Echt super bedankt.. Beetje dom dat ik daar niet zelf aan gedacht heb,, Echt heeel erg bedankt!

In de opdracht staat dus van bedenk een methode om de concentratie Cu2+ en Oh- ionen die overblijven te bepalen. En vergelijk de uitkomst met de theoretische waarde..

Kom ik dan aan de theoretische waarde via het oplosbaarheidsproduct? Want wat houdt dit oplosbaarheidsproduct eigenlijk in?? En is dit dan de goede theoretische waarde? Of moet ik die anders verkrijgen??

xx Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Methode om concentratie ionen te bepalen?

Dat kan ik zo 123 ook niet zeggen welke theoretische waarde dat moet zijn. Wat IS je monster eigenlijk voor iets? Een monster uit een waterzuiveringsinstallatie bijvoorbeeld? In dat geval kun je kijken wat de gemiddelde waarde aan koper daarvan is en wat ie bijvoorbeeld maximaal mag zijn.

En je zegt "overblijven". Kun je misschien de hele methode hierneerzetten die je gevolgd hebt? Het zal natuurlijk een probleem worden als er meerdere basen in het water zijn opgelost. Dan zul je naar andere technieken moeten kijken, omdat in dat geval niet elk hydroxide-ion van koperhydroxide afkomstig hoeft te zijn.

Berichten: 243

Re: [scheikunde] Methode om concentratie ionen te bepalen?

Volgens mij zal je opdracht zijn dat je middels een zuur-base titratie de concentratie OH- vaststeld :D

Een andere manier die mogelijk is, is om met behulp van de AAS (een apparaat waarme je metaalconcentraties kan bepalen) de koperconcentratie van je oplossing te meten. Allereerst stel je dan een ijklijn op en vervolgens kan je de gevonden monsterwaarde exact achterhalen met behulp van de gegevens van de ijklijn 8-) :P

Reageer