[scheikunde] Caffeine in Fanta

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 220

[scheikunde] Caffeine in Fanta

Wij hebben in coca cola en fanta het gehalte benzoe zuur en caffeine onderzocht met behulp van de UV-VIS volgens de referentiewaarden voor caffeine in Fanta op de coca cola site zou hier geen caffeine in horen te zitten echter vinden wij wel een gehalte aan caffeine.

Mijn vraag is dan ook hoe kan het dat wij dan toch caffeine vinden in fanta komt dit door bepaalde systematische fouten van bijvoorbeeld bepaalde kleurstoffen die absorberen bij een zelfde golflengte?

b.v.d.

Berichten: 92

Re: [scheikunde] Caffeine in Fanta

Heb je de cuvetten wel goed schoon gemaakt tussen het meten van verschillende oplossingen. Het kan zijn dat je cuvetten besmet zijn geraakt met cafeïne van andere oplossingen door niet goed voorspoelen of tussentijds de cuvetten niet te spoelen met methanol of water. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Caffeine in Fanta

erik1987 schreef: Wij hebben in coca cola en fanta het gehalte benzoe zuur en caffeine onderzocht met behulp van de UV-VIS volgens de referentiewaarden voor caffeine in Fanta op de coca cola site zou hier geen caffeine in horen te zitten echter vinden wij wel een gehalte aan caffeine.

Mijn vraag is dan ook hoe kan het dat wij dan toch caffeine vinden in fanta komt dit door bepaalde systematische fouten van bijvoorbeeld bepaalde kleurstoffen die absorberen bij een zelfde golflengte?

b.v.d.
Mja kleurstoffen. Volgens mij absorbeert caffeïne in het UV-gebied. Maar er kunnen best andere aan xanthine-gerelateerde stoffen inzitten. (Meteen een gratis zoekterm gegeven :P )

Berichten: 92

Re: [scheikunde] Caffeine in Fanta

zat er geen aspartaam ofzo in die drankjes? ken de samenstelling niet, maar er staat me iets van bij dat dat erin zit, zeker bij de light varianten van die 2 dranken.

Berichten: 220

Re: [scheikunde] Caffeine in Fanta

zat er geen aspartaam ofzo in die drankjes? ken de samenstelling niet, maar er staat me iets van bij dat dat erin zit, zeker bij de light varianten van die 2 dranken.
Ja het is geen Light variant maar klopt dat is een zoetstof die daarbij wordt toegevoegd maar absorbeert dat bij dezelfde golflengte?

Betreft de cuvetten die zijn drie keer gespoeld met demiwater dus de absorptie zou miniem moeten zijn en daarbij lag het gehalte caffeine nog hoger als van die voor coca cola wat wel caffeine bevat.

Dus wie o wie kan mij er meer over vertellen met wat voor fout ik te maken heb.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Caffeine in Fanta

Je hebt waarschijnlijk met herbruikbare kwartscuvetten gewerkt. Heb je de cuvetfout meegenomen in je berekening?

Berichten: 220

Re: [scheikunde] Caffeine in Fanta

Je hebt waarschijnlijk met herbruikbare kwartscuvetten gewerkt. Heb je de cuvetfout meegenomen in je berekening?
Ja klopt, maar die zijn erg goed gespoeld en die concentratie was der mate hoog dat er nog meer als in cola zat en dat lijkt me na spoelen toch niet mogelijk hoogstens dat er een restje achterblijft wat miniem is.

Maar betreft de cuvetfout die heb ik niet mee genomen wat moet ik hier precies onder verstaan? en hoe bereken je deze?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Caffeine in Fanta

Dat doe je door de cuvetten zonder iets erin in de meter te zetten. Een van de cuvetten is dan de 0-cuvet (kun je verder gewoon gebruiken), de andere cuvetten kunnen dan een relatieve positieve of negatieve extinctie geven, die je dan extra dient af te trekken dan wel op te tellen van de gemeten extinctie.

Voorbeeldje (ijklijn):

Code: Selecteer alles


Meting   Conc.   Ext.   Cuvetf.

0        0       0      +0

1        0,02    0,22   +0,02

2        0,04    0,36   -0,04

3        0,06    0,63   +0,03

4        0,08    0,79   -0,01

5        0,10    1,01   +0,01

Meting 0 is hier meteen de blancocuvet, dit is het makkelijkst. Je dient te onthouden bij welke meting je welke cuvet gebruikt hebt. De cuvetten met een positieve fout absorberen zelf iets meer, dat dien je er dus af te trekken; de cuvetten met een negatieve fout absorberen zelf minder tov de blanco en die dien je er dus bij te tellen. In dit geval krijg je dus een rechte lijn

Berichten: 220

Re: [scheikunde] Caffeine in Fanta

FsWd schreef: Dat doe je door de cuvetten zonder iets erin in de meter te zetten. Een van de cuvetten is dan de 0-cuvet (kun je verder gewoon gebruiken), de andere cuvetten kunnen dan een relatieve positieve of negatieve extinctie geven, die je dan extra dient af te trekken dan wel op te tellen van de gemeten extinctie.

Voorbeeldje (ijklijn):

Code: Selecteer alles


Meting   Conc.   Ext.   Cuvetf.

0        0       0      +0

1        0,02    0,22   +0,02

2        0,04    0,36   -0,04

3        0,06    0,63   +0,03

4        0,08    0,79   -0,01

5        0,10    1,01   +0,01

Meting 0 is hier meteen de blancocuvet, dit is het makkelijkst. Je dient te onthouden bij welke meting je welke cuvet gebruikt hebt. De cuvetten met een positieve fout absorberen zelf iets meer, dat dien je er dus af te trekken; de cuvetten met een negatieve fout absorberen zelf minder tov de blanco en die dien je er dus bij te tellen. In dit geval krijg je dus een rechte lijn
Dat zou inderdaad een manier kunnen zijn om te corrigeren maar wij zelf denken dat het niet daardoor komt maar dat er een stof absorbeert bij een zelfde golflengte als caffeine en daar door het lijkt alsof we caffeine meten maar het deze stof niet is.

Berichten: 873

Re: [scheikunde] Caffeine in Fanta

Neem een UV spectrum op van je cafeïne in de fanta en doe dat ook met de cafeïne uit de cola.

Als de spectra gelijk zijn heb je iets meer zekerheid over de identiteit.

Wanneer je ook cafeïne als referentie stof hebt kun je ook daar een spectrum van opnemen.

Weet je ook meteen hoe die eruit ziet.

edit: type fouten hersteld.

Berichten: 220

Re: [scheikunde] Caffeine in Fanta

drune134 schreef: Neem een UV spectrum op van je cafeïne in de fanta en doe dat ook met de cafeïne uit de cola.

Als de spectra gelijk zijn heb je iets meer zekerheid over de identiteit.

Wanneer je ook cafeïne als referentie stof hebt kun je ook daar een spectrum van opnemen.

Weet je ook meteen hoe die eruit ziet.

edit: type fouten hersteld.
Dit lukt niet meer omdat er geen praktijk tijd meer is dus mischien is het mogelijk om het vanuit de theorie meer te beredeneren wat het probleem kan zijn bij onze meting.

Berichten: 541

Re: [scheikunde] Caffeine in Fanta

verontreiniging, en andere stof die ook absorbeert of er zit gewoon caffeine in de fanta.

Berichten: 220

Re: [scheikunde] Caffeine in Fanta

Vreggie schreef: verontreiniging, en andere stof die ook absorbeert of er zit gewoon caffeine in de fanta.
Welke stof had je dan in gedachten ? En caffeine kan ik met zekerheid uitsluiten dat dit niet in fanta zit vanwege dat wij dit ook hebben opgezocht op de coca cola site en die garandeert ons dat fanta dit niet bevat.

Re: [scheikunde] Caffeine in Fanta

Rechtstreeks een component meten in een oplossing van stoffen zonder dat je de spectra van de individuele stoffen hebt maakt het vrijwel onmogelijk om te garanderen dat geen interferende stoffen aanwezig zijn.

Als je zeker weet dat er geen caffeine in zit en je meet toch een signaal dan heb je zeker te maken met een interferende stof.

Kijk eens op de volgende link.

http://journals.tubitak.gov.tr/chem/issues...-20-0006-10.pdf

Reageer