[scheikunde] calibratielijn

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 40

[scheikunde] calibratielijn

hallo, Ik ben bezig geweest met de AES ( atomaire emissie spectrometrie ), ik zit nu met 2 vragen.

1. welke eenheid verkrijg je uit de AES

2. Ik heb 2 grafieken gemaakt en nu vraag ik me af welke grafiek ik het beste kan gebruiken voor mijn calibratielijn.

AfbeeldingAfbeelding

zoals je ziet.... 2e trentlijn ( zwarte lijn ) gaat onder het 0 punt. Maar de trentlijn zit wel dichter op de ingevoerde punten. Ik vraag me nu af welke ik mag ( moet ) gebruiken.

alvast bedankt

Berichten: 1.490

Re: [scheikunde] calibratielijn

misschien een idee om je trendlijn door het nulpunt te laten gaan, kan je instellen als je je trendlijn toevoegd!

Berichten: 40

Re: [scheikunde] calibratielijn

dat heb ik bij de bovenste foto gedaan. Dan zie je dat de trentlijn wel ver van de punten ligt

Berichten: 1.490

Re: [scheikunde] calibratielijn

sorry ;) kon het niet zo goed zien om mijn mobiel

Wat is je R^2 bij de grafieken?

Berichten: 40

Re: [scheikunde] calibratielijn

bij de eerste grafiek is die 0,9671

bij de tweede grafiek is die 0,9816

hmm ik weet nu even niet welke grafiek ik moet gebruiken :P

Berichten: 1.490

Re: [scheikunde] calibratielijn

ik moet op mijn stageplaats een R^2 van minimaal 0,997 hebben...

Kijk eens of je eventueel uitbijters kan uitsluiten.

Berichten: 40

Re: [scheikunde] calibratielijn

hmm nou ik zie niet echt uitbijters erbij. dus dat wordt moeilijk

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] calibratielijn

Een extinctie heeft geen eenheid. Het is een schaal van 0 tot 1

Die is tot stand gekomen volgens de wet van Lambert-Beer:

E = ε * C * L

- = l/mol*cm * mol/l * cm

Zoals je ziet, kun je alles tegen elkaar wegstrepen.

En ik vind het puntverloop niet lineair. Als je het ooit gehad hebt, probeer eens met excel uit te vogelen of je model wel fit op je punten (lack of fit).

Re: [scheikunde] calibratielijn

De punten uit je grafiek zouden mij doen besluiten om de curve te beschrijven met een fourparameterlogistic curve (4PL) omdat hier sprake lijkt te zijn van een S-vormige curve en niet van een liniaire lijn.

ps De schaal van 0-1 geldt voor de transmissie en niet voor de extinctie.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] calibratielijn

Of je kapt het eerste en laatste punt van de grafiek eruit, laat de lijn niet door 0 lopen en concludeert dat de methode alleen in dat gebied lineair is.

Berichten: 873

Re: [scheikunde] calibratielijn

Ik vind het niet juist om een aantal punten weg te strepen omdat dan je lijn er 'beter' uit gaat zien.

Ik weet niet of je een blanco meting hebt uitgevoerd? Dan zou je dat als nul-punt kunnen toevoegen als punt in je calibratielijn.

Daarnaast, er is geen lineair verband dus kun je geen trendlijn laten bereenen met de formule y=ax+b. Zoals Gerard zegt, het lijkt op een S-curve.

Ga na of dit met deze bepaling altijd zo is. Zo ja dan is er dus geen lineair verband en mage de calibratielijn niet lineair berekenen.

Zo niet dan zul je de metingen opnieuw moeten uitvoeren waarschijnlijk met vers bereide standaardoplossingen.

Reageer