hydrolyse van vetten

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 21

hydrolyse van vetten

Hoi,

wij willen graag kaarsen maken. we willen dit doen van vetten uit olijfolie, margarine en roomboter, zodat we drie soorten kaarsen krijgen. Wat is de beste manier om dit aan te pakken?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: hydrolyse van vetten

Ik weet niet veel af van kaarsen maken maar als je je kaars vast wilt hebben zou ik geen olie aanbevelen. Boter zal ik ook niet gaan nemen. dat kan erg stinken als je het verbrand.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 21

Re: hydrolyse van vetten

Sorry, maar aan deze reactie heb ik niet erg veel. Inmiddels zijn we er achter gekomen hoe we het moeten aanpakken en zijn we ook begonnen. We hebben vast NaOH laten oplossen in demiwater. Hier hebben we het vet (roomboter bijv.) bijgedaan en dit een uur laten koken. Hierna hebben we het uitgezouten met een verzadigde NaCl-oplossing. Dit hebben we gefiltreerd. Het filtraat hebben we laten reageren met HCl om de vetzuren te krijgen. Ook dit hebben we weer gefiltreerd. Het filtraat hebben we verwarmd om het vloeibaar te krijgen. Dit hebben we in lege waxinelichtbakjes gedaan met een lontje erin. Toen we het gingen testen brandde het lontje totdat het bij de kaars kwam en toen doofde het. Iemand enig idee hoe het komt..??

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: hydrolyse van vetten

Weet je hoe een normale kaars werkt?

Berichten: 8

Re: hydrolyse van vetten

Jawel, door het uitzouten heb je waarschijnelijk zeep gemaakt ipv kaars. Een te hoge zoutgehalte vertraagd de branding van de kaarsen, maar teveel zout dooft het uit. Daarom trouwens dat sommige lontjes worden behandeld met een zoutoplossing wanneer een wax te snel brandt. Ik zou u mengsel mengen met 30 a 50 % parafinne (gewone kaars) en minder zouten gebruiken.

Ziet ook dat de HCl die je gebruikt niet te sterk is, deze kan de veteenheden aantasten.

Ik hoop dat dit helpt...

Reageer