[scheikunde] Vriestraject

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] Vriestraject

Hallo,

Mijn vraag is niet echt voor een huiswerk maar voor mijn geïntegreerde proef dus hopelijk zit ik in het juiste onderdeel van het forum, als dit niet zo is sorry hiervoor.

Mijn vraag is als volgt, ik weet dat een water-suikeroplossing voor een vriestraject zorgt ipv een vriespunt. Maar wat houd dit juist in en hoe komt het dat dit gebeurt.

Ik heb hier al een paar dingen over gelezen zoals dat het mengsel afkoelt en uitkristaliseert, en de suikerconcentratie in het overige water zal verhogen en dit zorgt dan weer voor een vriespuntsverlagen.

Maar ik snap nog niet helemaal wat ze daarmee allemaal bedoelen.

Alvast bedankt voor de hulp.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Vriestraject

Het suiker zal zoveel mogelijk in oplossing blijven. Een beetje van het water zal bij T = x °C bevriezen. Dit ontstane ijs bevat echter weinig tot geen suiker; alle suiker zit immers nog in het vloeibare water. Omdat nu een deel van het water weg is als ijs zal de suikerconcentratie in het vloeibare water relatief hoger zijn. Dit zorgt er op zijn beurt voor dat het vriespunt weer een stukje verder daalt. Op die manier ontstaat dus het traject, louter omdat de suiker niet meebevriest.

Dit zijn overigens geen trapjes zoals het verhaal misschien voor doet komen, maar een vloeiende lijn.

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Vriestraject

Bedankt voor het antwoord, het heeft me goed geholpen, maar ik heb nog een vraag en wou geen nieuwe topic maken omdat het eigenlijk een beetje te maken heeft met mijn vorige vraag.

Suikers zorgt ook voor een waterverbinding, en ik ben hierbij in mijn verslag een beetje afgeweken van mijn onderwerp en daardoor eigenlijk niet uitgelegd wat deze waterverbinding juist is. Maar ik heb hier ook niet veel van gevonden.

Of is deze waterverbinding dezelfde uitleg als het vriestraject?

Alvast bedankt.

Berichten: 33

Re: [scheikunde] Vriestraject

Suikers zorgt ook voor een waterverbinding


Bedoel je dan de waterstofbruggen gevormd tussen het water en de suikermolecule ?

Reageer