Springen naar inhoud

Wie kan dit spectrum interpreteren?

• Log in om te kunnen reageren

nielsgeode

nielsgeode

• >100 berichten
  • 137 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 oktober 2008 - 10:50

Samengevat: Ik heb voor mn hoofdvakonderzoek een complex gemaakt en die gaat uit zichzelf kapot in oplossing. Dat geeft paramagnetische reut en niet al te zware fragmenten. Die heb ik aan een vacuumlijn overgedampt in een nieuwe schone NMR buis en die heb ik gemeten om te zien wat voor fragmenten erin zitten.

Spectrum: klik

Wat ik al weet:

5.33: CD2Cl2
4.67: geen idee
1.74: geen idee
0.89 en ~1.1: pentaan
0.221: methaan

Het moet dus gaan om simpele moleculen. Ik houd 2 singlets over en het moet iets vluchtigs zijn anders was het niet overgekomen 8-)
etheen en chloormethaan heb ik al gecheckt maar die zijn het zeker niet. Water kan ook niet, ik werk immers onder droge condities (young valve NMR buizen in de glovebox enzo)

Iemand ideen over deze 2 singlets?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

arjanschoonen

arjanschoonen

• >25 berichten
  • 48 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 oktober 2008 - 00:33

Op basis van je informatie gok ik
1.74 = CH2Cl2
4.67 = CDHCl2
?

Chloormethaan had je al gechecked. Dichloormethaan ook in alle gedeuteerde varianten? Op 5.33 heb je daarvan immers de zwaarste variant zitten.

Deze moleculen geven beiden singletten, dat klopt dus. Maar ik heb er geen benul van of (en waarom) moleculen met D i.p.v. H atomen meer downfield zouden moeten zitten.

CHCL3 zal eveneens een singlet geven, verder downfield dan CH2Cl2. Maar ik kan niet inschatten of dat molecuul tot de reŽle mogelijkheden behoort.

Is het een 1HNMR spectrum, of zit ik naar een andersoortig NMRspectrum te kijken?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures