Peroxide reactiviteit

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 13

Peroxide reactiviteit

Bon jour!

Ik heb een flesje peroxide gevonden in de koelkast van bijna een half jaar geleden en er vervolgens een aantal syntheses mee gedaan. Nu heb ik dezelfde weer besteld en binnengekregen, maar ik vraag mij toch af of de oude peroxide in reactiviteit is afgenomen. Ik had de een nieuwe fles besteld omdat ik aan de oude twijfelde en het niet helemaal vertrouwde qua reactiviteit. Bestaan er simpele testjes om de reactiviteit van een peroxide te meten? Dan kan ik eens vergelijken.

@mods: als dit niet het goede subforum hiervoor is, feel free to move ;)

Thanx!

Toxic

Berichten: 216

Re: Peroxide reactiviteit

Ik zou het geen reactiviteit noemen. Waterstofperoxide is altijd even reactief, het enige wat kan gebeuren is ontleding, tot water en zuurstof, dus de concentratie kan minder zijn geworden. Als je fles luchtdicht is en in de koelkast heeft gestaan zou ik mij geen zorgen maken.

Je kunt je concentratie bereken door een bepaalde hoeveelheid te laten ontleden met een katalysator, bv bruinsteen, en dan de hoeveelheid zuurstof meten die vrij komt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Peroxide reactiviteit

Je kunt ook peroxide test sticks kopen. Deze geven door mate van kleuring de peroxide concentratie weer. Ze zijn wel vooral bedoeld voor lage concentraties dus je zou moeten verdunnen.

Maar met een half jaar in de koelkast (donker en koud) zal de hoeveelheid peroxide nauwelijks afgenomen moeten zijn.

Berichten: 3.145

Re: Peroxide reactiviteit

Ik heb een flesje 30% waterstofperoxide en dat bewaar ik al drie jaar in de koelkast. Ik merk hoegenaamd geen vermindering van de concentratie en het spul is nog net zo goed als toen ik het kocht.

Ik heb ook nog een flesje van 30% en deze heb ik 4 jaar lang bewaard in een gewone donkere kast (met temperaturen tussen de 15 graden in de winter en 35 graden en de zomer). Deze waterstofperoxide is nauwelijks meer bruikbaar, ik denk dat het nog minder is dan 3% spul. Dus, de temperatuur is echt enorm van belang bij opslag van waterstofperoxide.

Berichten: 137

Re: Peroxide reactiviteit

half jaar valt mee. Toen ik voor de universiteit alle chemicalien ben gaan invoeren in een database ben ik dingen van meer dan 100 jaar tegengekomen :lol:

De mooiste was een fles chloroform die gelabeld was met: "vers gedestilleerd in 1957"

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Peroxide reactiviteit

leuke discussie over waterstof peroxide op het forum.

Ik heb ook veel waterperoxide gebruikt. Gewoon bewaren in de koelkast in een donkere fles voldoet, zoals woelen al voorsteld.

MvG Ron

PS:nielsgeode ik weet dat er binnen de universiteit groningen veel oude stoffen opgeslagen liggen. Toevallig bezig geweest bij het biologisch centrum in Haren?

Berichten: 137

Re: Peroxide reactiviteit

biochemiefreak schreef: leuke discussie over waterstof peroxide op het forum.

Ik heb ook veel waterperoxide gebruikt. Gewoon bewaren in de koelkast in een donkere fles voldoet, zoals woelen al voorsteld.

MvG Ron

PS:nielsgeode ik weet dat er binnen de universiteit groningen veel oude stoffen opgeslagen liggen. Toevallig bezig geweest bij het biologisch centrum in Haren?
nope, alleen zernike ;)

Berichten: 252

Re: Peroxide reactiviteit

Een eenvoudige test om de oxidatieve kracht (daar gaat het toch om) te controleren lijkt me een redoxmeting. Vergelijk de redoxpotentiaal van de oplossing uit het oude flesje en het nieuwe flesje. Hoe hoger de redoxpotentiaal, hoe meer oxiderend het spul is. ;)

Berichten: 13

Re: Peroxide reactiviteit

Thnx guys voor de nuttige antwoorden :D Het heeft mij zeer geholpen!

Btw: Die discussie over H2O2 is echt lache :D Aardappelschillen.... daar had ik niet aan gedacht...

Mvg,

Toxic Afbeelding

Reageer