glucosebepaling

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 14

glucosebepaling

Als extra opdracht willen we een glucose bepaling uitvoeren met bloed van een dier (hond). Dit in verband met het onderwerp diabetes. Nu gebruiken we voor de bepalingen bij mensen bloed de test kit van bio vision en de DNS methode. Een van de docenten zei dat de test kit waarschijnlijk ook voor het dierenbloed een betrouwbare uitslag zal geven maar de DNS methode zeker niet.

Waar ik niet achter kan komen is waarom dit nu is. Heeft iemand een idee?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: glucosebepaling

Zou de DNS kit niet misschien naar iets anders kijken dan glucose maar dat wel afhankelijk is van het glucosegehalte?

Re: glucosebepaling

Ik ken de principes van de testkit en de DNS methode niet, kun je deze kort weergeven dan kunnen we je misschien verder helpen.

Voor zover mij bekend werken vrijwel alle testen voor glucose zowel in humaan als dierlijk bloed.

Berichten: 14

Re: glucosebepaling

Hier zijn de principes

DNS: nitroverbindingen worden in een alkalisch millieu door suikers gereduceerd. Het 3,5-dinitrosalicylzuur wordt gereduceerd tot 3-amino-5-nitrosalicylzuur. Bij deze methode wordt aan het reagens fenol, natriumbisulfiet en kalium-natriumtartraat toegevoegd wat het reagens bruikbaarder.

Van de test kit is het principe niet echt te acherhalen aangezien we niet precies weten welke stoffen erin zitten maar het gaat ongeveer als volgt:

serum+glucose assay buffer+glucose probe+glucose enzym mix geeft kleur en dan meten maar. 8-[

Re: glucosebepaling

De enzymatische methode zal zowel in humaan en dierlijk bloed zonder problemen het glucosegehalte betrouwbaar meten.

De DNS methode bepaalt de reducerende suikers (en niet alleen glucose) en zal dat net zo makkelijk doen in humaan als dierlijk bloed.

De onbetrouwbaarheid van de DNS methode zit erin dat deze alle reducerende suikers meet en niet alleen de glucose.

Berichten: 14

Re: glucosebepaling

oke dank je wel

Reageer