Oxidatie van sulfiet

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 10

Oxidatie van sulfiet

Hallo,

Wij hebben een project werk lopende over wijn. De onderzoeksvraag is sulfietbepaling en hoe dit variëert over de verschillende prijsklasses. Het probleem is dat we verschillende methodes moeten vergelijken (HPLC, distillatie-titratie, en een fotometrische; moest er iemand nog een andere hebben mag hij dit altijd laten weten :-) )

Als je dan de ene week HPLC doet, en je wil 4 weken later de distillatie-titratie van dezelfde wijn doen dan is verval van de wijn natuurlijk uit den boze. Mijn vraag: heeft iemand een goed idee om dit te voorkomen (dus contact met lucht vermijden) en is dit eventueel mogenlijk door argon te gebruiken (zwaarder dan lucht dus men legt eigenlijk een argon laag over de wijn in bv een bekerglas)

dank bij voorbaat

bram

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Oxidatie van sulfiet

In de wijn zelf zal vrijwel geen zuurstof meer zitten, vanwege de sulfiet. Ik vind die ´argon-deken´, en dan natuurlijk de kurk er weer op, best een goed idee. Een alternatief is de vacuvin gebruiken. Deze zuigt de lucht boven het wijnoppervlak goeddeels weg.

Of je koopt twee flessen identieke wijn (ook op het jaartal letten). Hiertussen zit geen verschil en je hebt voor elke bepaling ´verse´ wijn.

Berichten: 10

Re: Oxidatie van sulfiet

Bedankt voor je snelle antwoord.

Kheb eigenlijk nog een 2de vraag. Weet je mss of er veel thiolen in wijn zitten, en wat dan de concentratie ongeveer zou zijn? We zouden ook sulfiet willen bepalen op een fotometrische manier met Ellman's reagens, maar die thiolen werken ook op dit reagens in, waardoor zijn gekleurd product ook vrijkomt, wat dus voor de nodige interferentie zorgt. Of is er mss een manier om dit te voorkomen? (thiolen laten wegreageren, al zie ik niet direct hoe; of ijklijnen opstellen waar die thiolen in zitten zodat ze meegerekend worden?)

merci alvast

bram

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Oxidatie van sulfiet

Thiolen komen zeker voor in wijn.

Ik kan je echter niet zeggen in welke concentratie (ook niet ongeveer). Ik vind wel hits als ik googel op 'wijn thiolen'. Misschien dat daar iets meer info in staat?

Berichten: 77

Re: Oxidatie van sulfiet

Sulfiet zou je ook kunnen bepalen m.b.v. ionchromatografie. De oxidatie van sulfiet naar sulfaat zou je tegen kunnen gaan door het gebuik van formaldehyde of loog.

Berichten: 10

Re: Oxidatie van sulfiet

Bedankt,

weet je mss ook hoe het gebonden sulfiet precies gebonden is, het is voornamelijk aan aldehydes en ketonen gebonden staat er op verschillende sites, maar de manier waarop is mij een raadsel

bram

Reageer