[scheikunde] Complexometrische koper (II) bepaling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 16

[scheikunde] Complexometrische koper (II) bepaling

We moeten op school een complexometrische bepaling uitvoeren volgende week.

De opdracht staat in een boekje voorbereidend roulerend practicum.

EDTA is volgens mij al één complex, maar wat zijn nog andere complexen...?

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: [scheikunde] Complexometrische koper (II) bepaling

Ik zou eens zoeken op complexen van koper, denk dat je daar wil een paar hits op krijgt.

Complexen (Wikipedia) geeft al een aanzet tot het zoeken naar soorten complexen.

Berichten: 16

Re: [scheikunde] Complexometrische koper (II) bepaling

oke, dus ik kan daar er gewoon een van kiezen..

Maar dan nog een vraag:

We moeten het monster (wat voor een gedeelte uit CuSO4) bestaat, oplossen in een maatkolf. Door het toevoegen van ammonia ontstaat neerslag. Bij het toevoegen van overmaat ammonia lost het neerslag weer op.

Hoe moet ik beginnen met opstellen van een reactie vergelijking hiervan.. (redox of zuur base reactie??)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Complexometrische koper (II) bepaling

Weet je wat er gebeurt als je weinig ammonia toevoegt? Wat slaat er dan neer?

Wat gebeurt er als je meer ammonia toevoegt? We hebben het hier over complexometrie...

Berichten: 16

Re: [scheikunde] Complexometrische koper (II) bepaling

ik heb het al opgelost, nog wel bedankt!

Berichten: 18

Re: [scheikunde] Complexometrische koper (II) bepaling

Marjanne schreef:Weet je wat er gebeurt als je weinig ammonia toevoegt? Wat slaat er dan neer?

Wat gebeurt er als je meer ammonia toevoegt? We hebben het hier over complexometrie...
Dat zou jij toch moeten weten...

Maargoed.

Als je weinig toevoegt slaat er Cu(OH)2 neer. Als je een overmaat ammonia toevoegd reageert dit weer met ammonia tot het complex Cu(NH3)42+

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Complexometrische koper (II) bepaling

Buchters schreef:
Marjanne schreef:Weet je wat er gebeurt als je weinig ammonia toevoegt? Wat slaat er dan neer?

Wat gebeurt er als je meer ammonia toevoegt? We hebben het hier over complexometrie...
Dat zou jij toch moeten weten...

Maargoed.

Als je weinig toevoegt slaat er Cu(OH)2 neer. Als je een overmaat ammonia toevoegd reageert dit weer met ammonia tot het complex Cu(NH3)42+
Misschien een idee om de regels eens door te lezen die specifiek bij het huiswerk en toetsen forum horen te lezen ipv mensen meteen af te zeiken.

Reageer